VI stapt uit schaduw van Derksen

  • Media
  • 16 dec 2014 @ 09:00
  • Link
  • Wout Maas
    Wout Maas

    redacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Print

Voetbal International (VI) maakt zich op voor zijn 50-jarig jubileum. Het populairste mannenblad van Nederland heeft zijn koers verlegd na het vertrek van hoofdredacteur en boegbeeld Johan Derksen. Zo is er geen autoritaire hoofdredacteur meer, zijn redacteuren meer dan eens zelf een bekend merk geworden en is de online-content belangrijker dan ooit. MarketingTribune sprak met de duo hoofdredacteuren Tom van Hulsen (50 en rechts op de foto) en Thijs van Veghel (32).

De een is hoofdverantwoordelijk voor het blad, de ander voor de website. Zij geloven meer in goed overleg en stimuleren dan in decreten. De website krijgt significant meer aandacht dan onder ‘sigaarsnor’ en verslaggevers worden steeds meer zichtbaar en daarmee een eigen, geprofileerd merk. Het jubileumjaar zal niet ongemerkt voorbijgaan en Van Hulsen start met een eigen rubriek om de lezers meer bij het blad te betrekken en actuele thema’s aan te snijden.

Tegelijkertijd hangt de schaduw van Derksen nog nadrukkelijk boven het blad. Hij is hoofdredacteur van de boekenuitgeverij VI Boeken en nog steeds twee keer per week ‘analist’ bij het gelijknamige voetbalprogramma. Zijn column op de laatste pagina van het blad zou vanaf deze maand terugkeren, maar hij wil naar eigen zeggen ‘niets meer met het blad te maken hebben’ omdat het blad onder de huidige hoofdredactie ‘naar de klote gaat’, zo stelde hij kort geleden tijdens een interviewavond met Arnon Grunberg in De Balie. Onder meer de pagina met stripheld van weleer Kick Wilstra is Derksen een doorn in het oog. ‘Als je denkt dat je daarmee jonge lezers gaat trekken dan heb je het mis’, aldus de VI- coryfee.
Op de sfeervol ingerichte werkkamer, shirts en foto’s van Engelse clubs sieren de wanden, van Van Hulsen reageren de twee onderkoeld op de aantijgingen van hun voormalige hoofdredacteur. ‘Johan staat niet bekend om zijn nuance, hij overdrijft vaak sterk’, zegt Van Veghel. Van Hulsen vult aan: ‘Die strip van Kick Wilstra hebben we tegen een schappelijk prijsje in kunnen kopen. Het zijn 25 delen en daarna stopt het weer. We hebben veel oudere abonnees en uit die groep hebben we al veel enthousiaste reacties ontvangen.’
VI vergeet de jongere lezer zeker niet, zo bezweren de twee. ‘Tegelijkertijd doen we er alles aan om jongeren aan ons te binden. Dat doen we door korte rubrieken en een societyrubriek zoals Voetbalfocus’, zo licht Van Hulsen toe.
Van Hulsen was naar eigen zeggen jarenlang de rechterhand van Derksen. Hij heeft dan ook, net als Van Veghel, nog steeds veel waardering voor hem. ‘Hij heeft grote verdiensten gehad voor ons blad en we verwelkomen hem graag weer als columnist. Daar worden nu gesprekken over gevoerd door WPG uitgevers (de uitgever van VI, red.) met Johan.’


Van Veghel wil de titel nog sterker neerzetten als multimediaal (online)merk. ‘Johan interesseerde zich nauwelijks voor de website, hij was vooral gefocust op het blad. Ik sta daar heel anders in. Als een redacteur nieuws heeft dan moet hij dat meteen op de website plaatsen en geen week wachten totdat ons blad een keer verschijnt. We willen ook dat verslaggevers Tweeten. Je moet zichtbaar zijn. Daarnaast is het hele online platform een meer dan serieuze VI-pijler geworden. Met een miljoen unieke bezoekers is het platform VI.nl qua bereik zelfs groter dan het magazine en het televisieprogramma. Zaak is nu om het platform verder door te ontwikkelen. Met de lancering van het betaalde digitale platform VI Premium hebben we vorig jaar een eerste stap gezet’, vertelt Van Veghel begeesterd.

Verslaggever als merk
Verslaggevers van VI zoals Simon Zwartkruis, Thijs Slegers, Martijn Krabbendam en Tom Knipping genieten vooral in de regio waar zij over schrijven, maar ook landelijk steeds grotere bekendheid. Iwan van Duren, onder meer door zijn optredens bij het televisieprogramma en zijn artikelen over matchfixing, en journalist en schrijver Michel van Egmond (de bestsellers Gijp en Kieft zijn van zijn hand, red.) werden al eerder opgenomen in het gilde der BN’ers.
Volgens Van Veghel past dat precies bij een moderne titel. ‘Eén hoofdredacteur die alles beslist en als enige naar buiten treedt, is ouderwets. Wij willen juist dat de titel door de hele redactie wordt gedragen.’



Het feestprogramma voor het jubileum is nog niet bekend. Het is al wel duidelijk dat Van Hulsen aan het begin van het nieuwe jaar met een rubriek zal starten waarin hij zowel terugblikt op vijftig jaar VI als stilstaat bij het hier en nu en de toekomst. Daarmee profileert hij zich wat meer nadrukkelijk, zo erkent hij desgevraagd. ‘Maar ik ga daarmee niet zoals Johan op de laatste pagina staan. Daar ben ik niet prominent genoeg voor.’

Een eigen evenement organiseren is nadrukkelijk ook een optie, maar daar kleven ook de nodige haken en ogen aan. ‘We bedienen met voetbalsupporters nu eenmaal een andere doelgroep dan bijvoorbeeld Libelle. Als de harde kern van Ajax en Feyenoord op een evenement van ons afkomt dan hebben we een probleem. Maar er gaat in het jubileumjaar zeker veel gebeuren’, zo vertelt Van Hulsen.
 

Wout Maas

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken