AVG dwingt Exterion tot uitschakeling van camera's in digitale schermen
- Media
- 27 jul 2018 @ 00:56
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - PolitiekOutdoorReclamePrivacy
- 27 jul 2018 @ 00:56
- Jeroen Mirck
Exterion Media houdt camera's in zijn digitale schermen uitgeschakeld. Aanleiding is het wettelijk toetsingskader dat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft opgesteld vanwege privacywet AVG voor adverteren en dataverzameling via Digital Out-of-Home.
'Het is je vast niet ontgaan, de landelijke discussie die september vorig jaar is ontstaan omtrent camera’s in onder andere onze digitale schermen', laat Exterion Media weten. 'Deze camera’s verzamelen anonieme statistieken om het bereik van onze digitale schermen te bepalen. Destijds hebben wij alle camera’s uitgeschakeld en de AP kondigde aan om het gebruik hiervan te onderzoeken. Inmiddels heeft de AP hier uitspraak over gedaan.'
Samenvattend ziet de AP in de praktijk drie hoofddoeleinden van deze gegevensverwerking. Hieronder staan de regels waaraan iedere buitenreclame-exploitant zich moet houden wanneer er persoonsgegevens worden verwerkt via camera's in digitale schermen:
Als het hoofddoel uitsluitend gericht is op 'tellen', kan gekozen worden voor een middel waarbij geen persoonsgegevens worden verwerkt. Dat is bijvoorbeeld het geval bij een infraroodcamera waarbij personen niet herkenbaar in beeld komen. Samen met softwareleverancier Quividi en het IAB Nederland (Taskforce DOOH) belooft Exterion de consequenties van deze uitspraak met betrekking tot onze situatie verder te bespreken.
'De camera's blijven dus uitgeschakeld', aldus de outdoor-exploitant. 'Naar verwachting, aangezien in diverse andere Europese landen wel toestemming is gegeven vanuit de AP, komt er een vervolg op deze uitspraak van de AP in Nederland.'
Het wettelijk toetsingskader en de brief van de AP zijn hier te downloaden.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- NMO maandoverzicht: Gouden Televizier-Ring 2024 best bekeken
- Radiocampagne tegen btw-verhoging kranten en tijdschriften
- 'GerdaLentenHavertong' is Harper's Bazaars Woman of the Year...
- Dove en Vogue Nederland lanceren Embrace your real beauty
- Publieke omroepen profileren zich in gezamenlijke campagne
- [column] Radio killed the video star
Laatste Nieuws
- [update] Bevriezing BTW op lezen,... 14-11-2024
- [onderzoek] ‘Kremlin-propaganda... 14-11-2024
- Publieke omroepen profileren zich in... 12-11-2024
- Dove en Vogue Nederland lanceren... 11-11-2024
- Radiocampagne tegen btw-verhoging... 08-11-2024
- NMO maandoverzicht: Gouden... 07-11-2024