Bedreigde hah-krant City begrijpt Gemeente Amsterdam niet
- Media
- 6 aug 2018 @ 11:02
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - PrintInterviewJournalistiekPolitiek
- 6 aug 2018 @ 11:02
- Jeroen Mirck
Huis-aan-huiskrant City reageert getergd op het voornemen van Gemeente Amsterdam om het blad te weren uit de brievenbus. Jan-Kees Emmer (Trusted Media) tegen MarketingTribune: 'Amsterdam zou City moeten omarmen.'
Wat vindt City van de plannen van Gemeente Amsterdam om de verspreiding van jullie krant in te perken?
Jan-Kees Emmer: 'Dit komt toch wel onverwacht, City voldoet namelijk ruimschoots aan de eisen die de gemeente Amsterdam nog maar kortgeleden in een verordening heeft vastgelegd. Je mag aannemen dat de gemeente destijds niet over een nacht ijs is gegaan bij het vaststellen van de verordening.'
Is er sinds de lancering van krant contact geweest tussen City en de gemeente over de eventuele bezwaren? Zo ja, hoe verloopt dat contact?
'Nee. Zowel Trusted Media als uitgever Bart Geefshuijsen (zie diens brief in Het Parool, red.) heeft meerdere malen de hand uitgestoken en aangedrongen op dialoog. Nog steeds staan we daarvoor open.'
Hoe kijkt Trusted Media aan tegen de discussie of City meer een reclamefolder zou zijn dan een hah-krant?
'City is een huis-aan-huis-blad conform de verordening zoals die door de gemeente Amsterdam is vastgesteld.'
Kun je begrip opbrengen voor het standpunt van de tegenstanders? Feitelijk verkopen jullie immers je product als een krant waarin bedrijven hun reclamefolder kunnen publiceren (en dat gebeurt in de praktijk ook, met partijen als Dirk, Kruidvat en Blokker).
'We kunnen er begrip voor opbrengen dat een product als City voor sommige lezers wennen is. De advertenties staan namelijk op niet orthodoxe wijze gegroepeerd. Dat is wennen, zoals het ook wennen was toen de commerciële televisie reclame ging uitzenden binnen programma’s. Wij zijn blij met onze adverteerders. Het stelt ons in staat om onafhankelijke journalistiek te bedrijven. En dat is in een tijd waarin media het moeilijk hebben, omdat mensen niet meer willen betalen voor nieuws, wat toch een groot goed is. In dat opzicht zou de gemeente Amsterdam een initiatief als City moeten omarmen. Het draagt bij aan de pluriformiteit van de media in de hoofdstad.'
Overwegen jullie om aanpassingen te doen aan de krant om jullie critici tegemoet te komen?
'Onze redactionele formule is nog in beweging. Zoals dat wel vaker het geval is bij nieuwe journalistieke producten.'
Wat zou het voor City betekenen als de krant wordt geweerd uit brievenbussen met een JA/NEE-sticker of helemaal geen sticker?
'Dat zou betekenen dat veel minder mensen kennis kunnen nemen van City. Het zou overigens ook heel jammer zijn voor de lezers van de klassieke huis-aan-huis bladen, want die zouden ook door zo’n maatregel getroffen worden. Het zou overigens wel vreemd zijn als het zover komt. Immers, de gemeente Amsterdam is zelf de grootste uitgever van een huis-aan-huis blad, met een oplage van 500.000 exemplaren. Dit onder het mom dat hun eigen informatie zo belangrijk is dat het folderverbod daar niet voor van toepassing is. En dat is toch een beetje krom.'
Beraden jullie je al op juridische stappen nu de Gemeente Amsterdam van plan zegt te zijn om City tegen te werken?
'Vooralsnog is voor ons de realiteit dat de gemeente Amsterdam vaststelt dat City op dit moment voldoet aan alle regels en daarom niet kan worden gestopt. We wachten het onderzoek van de gemeente met vertrouwen af. Het is niet voorstelbaar dat de gemeente, die vrijheid zo hoog in het vaandel heeft staan, een innovatief gefinancierd journalistiek project in de kiem smoort. De lokale media hebben het heel zwaar. Nu is er eindelijk een nieuw initiatief en dan zou dat in de knop gebroken worden?'
Interview: Jeroen Mirck, senior redacteur MarketingTribune
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- NMO maandoverzicht: Gouden Televizier-Ring 2024 best bekeken
- [update] Bevriezing BTW op lezen, sport en cultuur nog onzeker
- Radiocampagne tegen btw-verhoging kranten en tijdschriften
- Dove en Vogue Nederland lanceren Embrace your real beauty
- [column] Radio killed the video star
- 'GerdaLentenHavertong' is Harper's Bazaars Woman of the Year...
Laatste Nieuws
- Ziggo en Netflix lanceren Netflix en... 18-11-2024
- [update] Bevriezing BTW op lezen,... 14-11-2024
- [onderzoek] ‘Kremlin-propaganda... 14-11-2024
- Publieke omroepen profileren zich in... 12-11-2024
- Dove en Vogue Nederland lanceren... 11-11-2024
- Radiocampagne tegen btw-verhoging... 08-11-2024