John de Mol wint 'bitcoin-zaak' tegen Facebook
- Media
- 12 nov 2019 @ 10:56
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - OnlineOnline advertisingZakelijkSocial media
- 12 nov 2019 @ 10:56
- Jeroen Mirck
Facebook is verplicht om nu en in de toekomst nepadvertenties waarin mediamagnaat John de Mol bitcoins of andere cryptovaluta aanprijst te weren. Dat heeft de voorzieningenrechter van de rechtbank Amsterdam maandag bepaald in kort geding.
'Dat advertenties soms na enig aandringen alsnog verwijderd worden, laat zien dat het kennelijk technisch wel mogelijk is om actiever op te treden', zo citeert Villamedia.nl het vonnis. 'Dat dit mankracht en geld kost, is geen reden het niet te doen. Daarvoor is de verantwoordelijkheid van Facebook voor haar advertentieplatform te groot en hebben de valse advertenties te veel impact.'
Facebook moet bovendien de gegevens van de makers van de advertenties aan de Mol verstrekken. Als het platform geen maatregelen neemt -malafide bitcoinreclames moeten binnen vijf dagen weggehaald worden - riskeert het een dwangsom die kan oplopen tot 1,1 miljoen euro. Facebook wordt niet verplicht om de adverteerders voor altijd te weren. Die eis is volgens de voorzieningenrechter te verstrekkend.
Manifest en formulier
Ook andere mensen die in de media werken, zoals Humberto Tan, Alexander Klöpping en Jort Kelder, hebben last van deze 'celeb-bait'. Twee weken geleden publiceerden enkele BN’ers samen een manifest waarin ze Facebook verzoeken om op te treden tegen de misleidende advertenties.
Toeval of niet: op de dag van de uitspraak werd ook bekend dat Facebook in december bij wijze van test een formulier beschikbaar maakt waarin gebruikers dit soort frauduleuze advertenties kunnen aankaarten.
Lees op Marketingfacts.nl hoe Facebook zelf denkt dit probleem te tackelen.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- NMO maandoverzicht: Gouden Televizier-Ring 2024 best bekeken
- Radiocampagne tegen btw-verhoging kranten en tijdschriften
- 'GerdaLentenHavertong' is Harper's Bazaars Woman of the Year...
- Dove en Vogue Nederland lanceren Embrace your real beauty
- Publieke omroepen profileren zich in gezamenlijke campagne
- [column] Radio killed the video star
Laatste Nieuws
- [update] Bevriezing BTW op lezen,... 14-11-2024
- [onderzoek] ‘Kremlin-propaganda... 14-11-2024
- Publieke omroepen profileren zich in... 12-11-2024
- Dove en Vogue Nederland lanceren... 11-11-2024
- Radiocampagne tegen btw-verhoging... 08-11-2024
- NMO maandoverzicht: Gouden... 07-11-2024