ACM: 'Fusie RTL en Talpa zou leiden tot ongewenste machtspositie'

ACM: 'Fusie RTL en Talpa zou leiden tot ongewenste machtspositie'
  • Media
  • 30 jan 2023 @ 11:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MakersPolitiekOnderzoek

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) verleent geen goedkeuring voor een fusie tussen RTL Nederland en Talpa Network. 'Er zijn te veel bezwaren.'

De Bond van Adverteerders (BVA) liet zich al eerder kritisch uit over de plannen, omdat door de fusie de keuze voor adverteren mogelijk te veel in een hand kwam. Een uitweg door een constructie via Mediahuis, zoals MarketingTribune berichtte, biedt blijkbaar geen soelaas, meldt BvA eerder vanochtend: ACM blokkeert overname Talpa door RTL.

‘De ACM heeft de conclusie getrokken dat de wijzigingen van de overnameplannen die RTL en Talpa hadden voorgesteld om te voorkomen dat er een machtspositie ontstaat, onvoldoende zijn,’ schrijft de toezichthouder nu in een persbericht. ‘Dat concludeert de ACM op basis eigen onderzoek onder adverteerders en distributeurs.’

De twee partijen krijgen daarom geen vergunning van de overheidswaakhond voor de overname. Het officiële besluit is over enkele weken klaar. Volgens de ACM ontstaat er ‘een te machtige partij in het commerciële medialandschap’ als de twee fuseren. Dat zou tot prijsverhogingen voor adverteerders en telecomaanbieders leiden en de rekening daarvoor zou uiteindelijk bij de consument belanden, is de vrees van de toezichthouder.

RTL en Talpa laten volgens Het Parool weten teleurgesteld te zijn dat ze ACM ‘niet hebben kunnen overtuigen van de snelle veranderingen binnen het medialandschap en de impact die dat heeft op de lokale spelers’.

Mediahuis Nederland, onderdeel van het Mediahuis-concern waar ook NRC onder valt en uitgever van onder meer De Telegraaf, bevestigt dat de beoogde overname van de advertentietak Talpa Media niet doorgaat.
(PvWK, bronnen: MT, ANP, BVA en Parool, foto: Raquel Martínez / Unsplash )

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken