Vernieuwd Beeld & Geluid legt focus op interactie

Vernieuwd Beeld & Geluid legt focus op interactie
  • Media
  • 15 feb 2023 @ 09:26
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    redacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Het nieuwe Mediamuseum van Beeld & Geluid in Hilversum is sinds zaterdag 11 februari weer open voor het publiek na 2,5 jaar verbouwen.

Het is naar eigen zeggen 'het eerste museum ter wereld dat zich continu aanpast aan de handelingen van de bezoekers.' Het maakt gebruik van gezichtsherkenning en de eigen smartphone van bezoekers. Je vindt er meer dan vijftig interactives en honderden uren aan audiovisueel materiaal. Tinker imagineers ontwikkelde het geïntegreerde ruimtelijke, grafische en mediaontwerp.

Bij binnenkomst in het museum maakt de bezoeker een mediaprofiel met foto en voorkeuren aan via de Mediamuseum-app. Door inzet van gezichtsherkenning worden de bezoekers herkend bij de afzonderlijke exhibits. De ruimte is verdeeld in zones waar telkens een ander thema centraal staat: Delen, Informeren, Verkopen, Vertellen en Spelen. Daar speel je interactives, vind je iconische mediaobjecten en herontdek je nostalgische beelden uit jouw jeugd.

Een installatie van 300 meter aan LED-schermen door het hele museum verbindt de verschillende zones met elkaar. De Mediareactor staat voor de oneindige stroom media die dagelijks op ons afkomt.

Stan Boshouwers, eigenaar van Tinker imagineers, over het museum: ‘In het nieuwe Beeld & Geluid stap je letterlijk in cyberspace, je betreedt de online wereld. Dat hebben we zo ontworpen omdat we tegenwoordig in een mediawereld leven. Als je kijkt naar schermtijden op je smartphone, dan begint de dagelijkse schermtijd die van de fysieke tijd met anderen te benaderen. Tel daarbij nog de tijd op van televisie en computerbeeldscherm, en je ziet dat we onze wereld voor een groot deel via tussenmiddelen, media dus, waarnemen. De inhoud van media wordt, in tegensteling tot vroeger, grotendeels door onszelf gemaakt. Daarom: de media bepalen ons en wij bepalen de media. Het museum is erop gericht om dat inzichtelijk te maken.’

 

Tinker imagineers werkte bijna vijf jaar aan en met het nieuwe museum van Beeld & Geluid, in samenwerking met vele andere partijen vanuit verschillende disciplines.

 

Credits

Opdrachtgever: Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid

Concept: XPEX

Ruimtelijk en media ontwerp: Tinker imagineers

Tentoonstellingsbouw: Bruns

Interactives: Kiss the Frog

AV content: Redrum

AV hardware: Beamsystems, Ata Tech

Ontwerp mediareactor: Tinker imagineers

Audio mediareactor: Danny Weijermans

Showcontrol mediareactor: Beamsystems

Hardware mediareactor: Ata Tech

Lichtontwerp: ACTLD

Museum app: Elastique

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken