[column] Nostalgisch kijken is het nieuwe normaal
- Media
- 2 mrt 2021 @ 07:02
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Televisie
- 2 mrt 2021 @ 07:02
- Gastblogger
Het is psychologisch bewezen dat mensen tijdens een crisisperiode op zoek gaan naar het vertrouwde. In het afgelopen jaar, tijdens de lockdown, heeft met name nostalgisch kijken volgens Austin Scott, Head of EMEA Video Market Development bij Xandr, een hoge vlucht genomen.
Er is een enorme verscheidenheid aan content, zowel live als on-demand, en mensen verkennen alle uithoeken van het tv-universum om hen en hun gezinnen te vermaken. Tegen 2023 zal het gebruik van digitale video zelfs met 5% toenemen in West-Europa en met 7% in Oost-Europa. Bovendien wezen streamingdiensten zoals Netflix het EMEA aan als de op een na belangrijkste markt voor het genereren van inkomsten, met een bijdrage van $ 5,5 miljard in 2019 – meer dan het dubbele dan in 2017.
Friends nog altijd populair
Meer specifiek wenden kijkers zich tot nostalgische of comfort-tv. Wat is een betere manier om te voldoen aan de behoefte aan het vertrouwde en je veilig te voelen als je thuis opgesloten zit?
Met name de hitserie Friends, die 27 (!) jaar geleden werd gelanceerd en wordt gedistribueerd door Warner Media, is altijd een populaire keuze geweest.
Ofcom (Office of Communications, de Britse SKO en RCC ineen -red.) verklaarde dat de sitcom over de gehele linie de meest gestreamde serie was op alle SVOD-diensten (on-demand video met een abonnement), per maart 2019 goed was voor 2% van de totale streams. En deze bleef vorig jaar populair als niet-uitgezonden programma, toen mensen meer tijd dan ooit doorbrachten op hun apparaten.
Bovendien blijft het vriendenclubje, dat oorspronkelijk in 100 landen werd uitgezonden, niet beperkt tot Europa. In de VS zelf kondigde HBO Max onlangs aan dat Friends hun ‘best presterende programma’ was. Met het houden van sociale afstand en een bepaalde vorm van ‘het leven in lockdown’ zal het streamen van content alleen maar toenemen, en het is aannemelijk dat series zoals Friends bovenaan de consumentenlijsten blijven staan.
Nieuwe aangewakkerde liefde voor tv
Over het algemeen heeft corona de liefde voor tv opnieuw aangewakkerd en ook de behoefte aan digitale apparaten aangetoond, nu mensen meer content consumeren dan ooit tevoren. Terwijl het aantal kijkers toeneemt, hebben adverteerders een unieke kans. Maar het is belangrijk om te onthouden dat consumenten zich richten op nostalgische tv en streamingdiensten om hen door dit ‘nieuwe normaal’ te loodsen.
Hoogwaardige content biedt merken al lang een geweldige manier om emoties aan te spreken en consumenten gratis waardevolle content aan te bieden. Maar het is dit gevoel van zekerheid waar merken zich bewust van moeten zijn en op moeten afstemmen, terwijl ze zich voorbereiden op een nieuwe explosie: van vrijheid en hereniging met echte vrienden.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- NMO maandoverzicht: Gouden Televizier-Ring 2024 best bekeken
- Radiocampagne tegen btw-verhoging kranten en tijdschriften
- 'GerdaLentenHavertong' is Harper's Bazaars Woman of the Year...
- Dove en Vogue Nederland lanceren Embrace your real beauty
- Publieke omroepen profileren zich in gezamenlijke campagne
- [column] Radio killed the video star
Laatste Nieuws
- [update] Bevriezing BTW op lezen,... 14-11-2024
- [onderzoek] ‘Kremlin-propaganda... 14-11-2024
- Publieke omroepen profileren zich in... 12-11-2024
- Dove en Vogue Nederland lanceren... 11-11-2024
- Radiocampagne tegen btw-verhoging... 08-11-2024
- NMO maandoverzicht: Gouden... 07-11-2024