[column] Feyenoord maakt Radio Rijnmond ook kampioen
- Media
- 12 mei 2023 @ 09:00
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - RadioMarketing
- 12 mei 2023 @ 09:00
- Gastblogger
Aankomende zondag kan Feyenoord voor het eerst sinds seizoen 2016-2017 weer kampioen van Nederland worden. Na een mooi seizoen blijkt dat de ploeg uit Rotterdam-Zuid het meest stabiel heeft gepresteerd, waardoor ze na drie achtervolgende kampioenschappen van Ajax deze hegemonie kunnen stoppen.
Sinds de introductie van het nieuwe luisteronderzoek is het mogelijk om de effecten te zien van het luistergedrag op onder andere sportevenementen. Tijdens de wedstrijden van Feyenoord zendt radio Rijnmond altijd het programma Radio Rijnmond Sport uit. Dit is hun eigen variant van NOS Langs de Lijn, maar dan met alle aandacht voor de wedstrijd van Feyenoord. De commentatoren van dienst schuiven de voorliefde voor de Rotterdamse club hierbij niet onder stoelen of banken, waardoor het programma populair is onder de aanhangers van Feyenoord.
‘Tijdens wedstrijden van Feyenoord groeit het marktaandeel van Radio Rijnmond met 2500%; hiermee zijn ze tijdens deze wedstrijden groter dan Sublime en Slam’
Normaliter is Radio Rijnmond een kleine radiozender in Nederland. Dit komt met name omdat ze alleen regionaal goed te ontvangen zijn. Gemiddeld genomen heeft deze zender in 2023 een marktaandeel van 0.1% op de doelgroep 25-54 jaar gerealiseerd. Alleen wanneer ze aanwezig zijn bij een wedstrijd van Feyenoord stijgt dit aantal gemiddeld naar 2.5%. Dit is dus een groei van 2500% tijdens de wedstrijden van Feyenoord. Hiermee zijn ze tijdens deze wedstrijden groter dan landelijke zenders als Sublime en Slam. Hierbij zijn er nog en aantal uitschieters zoals de wedstrijden SC Heereveen uit (5,3% marktaandeel), FC Volendam thuis (4.2% marktaandeel) en FC Utrecht thuis (6.4% marktaandeel).
‘Hoe beter Feyenoord presteert, hoe meer luisteraars voor Radio Rijnmond’
Ook valt op dat naar mate het seizoen vordert de luistercijfers van de wedstrijden oplopen. Tot 1 maart scoorde de wedstrijden gemiddeld maar 1.9% marktaandeel, waarbij dit de rest van het seizoen is opgelopen tot gemiddeld 2.9%. Hoe beter Feyenoord dus presteert, des te meer de fans niets willen missen. Wel moet hierin een kleine nuance worden aangebracht. De wedstrijden van Feyenoord spelen zich met name af in het weekend en/of in de avondtijdvakken, wanneer er minder radio geluisterd wordt, waardoor er dus makkelijker marktaandeel valt te ‘winnen’. Dit neemt niet weg dat het voor Radio Rijnmond een mooi gegeven is om als regionale zender een dergelijk marktaandeel te hebben op bepaalde momenten.
‘NOS Langs de Lijn profiteert ook van grote wedstrijden’
Ook NOS Langs de Lijn scoort tijdens dagen met grote wedstrijden significant beter ten opzichte van reguliere uitzendingen. Op zaterdagavond zendt NPO Radio 1 dit programma namelijk uit tussen 19.00 en 23.00 uur. Gemiddeld behaalt het dan een marktaandeel van 3.6% op de doelgroep 25-54 jaar. Tijdens de wedstrijd Feyenoord-AZ was dit maar liefst 10.6%. Op zondagmiddag is dit programma een stuk populairder dan op zaterdag, met gemiddeld 5.8% marktaandeel, maar ook hier zien we een effect van grote wedstrijden in de Eredivisie. Tijdens Ajax-Feyenoord groeide het marktaandeel naar 10.3%, terwijl op 5 februari het marktaandeel 9.8% was door de wedstrijd PSV-Feyenoord en het WK Veldrijden. Tijdens de laatste Eredivisie-topper tussen PSV en Ajax landde het marktaandeel op 9.8%.
Radio Tour de France
Vanaf 1 juli zal de Tour de France weer van start gaan. Elk jaar focust NPO Radio 1 zich hierop met het programma Radio Tour de France. In het oude onderzoek zagen we daarbij altijd een uplift van dit programma in de gemiddelde luistercijfers van die periode. Op basis van het nieuwe onderzoek zal dus hoogstwaarschijnlijk blijken dat dit programma nog populairder is dan wij altijd hebben gedacht.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- NMO maandoverzicht: Gouden Televizier-Ring 2024 best bekeken
- Radiocampagne tegen btw-verhoging kranten en tijdschriften
- 'GerdaLentenHavertong' is Harper's Bazaars Woman of the Year...
- Dove en Vogue Nederland lanceren Embrace your real beauty
- Publieke omroepen profileren zich in gezamenlijke campagne
- [column] Radio killed the video star
Laatste Nieuws
- [onderzoek] ‘Kremlin-propaganda... 14-11-2024
- Publieke omroepen profileren zich in... 12-11-2024
- Dove en Vogue Nederland lanceren... 11-11-2024
- Radiocampagne tegen btw-verhoging... 08-11-2024
- NMO maandoverzicht: Gouden... 07-11-2024
- 'GerdaLentenHavertong' is Harper's... 07-11-2024