Plan Trustpilot voor behoud van vertrouwen in online reviews

  • Online
  • 25 jun 2020 @ 10:44
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    redacteur
    MarketingTribune
  • InnovatieInteractie

Reviewplatform Trustpilot ontplooit zeven nieuwe initiatieven als onderdeel van de strijd van oprichter en CEO Peter Muhlmann voor behoud van het vertrouwen in online reviews.

De introductie van de zeven nieuwe initiatieven maakt deel uit van een Trust promise plan van Muhlmann. ‘Vertrouwen in onze samenleving en instanties is geschaad. Het internet is een platform voor vooruitgang, waar ongelofelijk mooie samenwerkingen en positieve verandering mogelijk worden, maar het is óók een middel geworden om ons uit elkaar te drijven en vertrouwen te schaden. Het vertrouwen herstellen in al zijn facetten, dat is een van de uitdagingen in onze tijd,’ zegt Muhlmann.

Volgens Muhlmann kunnen consumenten het volgende slachtoffer worden van de kwade krachten die sommige delen van het internet plagen. Om precies te zijn: het onderdrukken van de authentieke inspraak van de consument door middel van censuur, manipulatie en vervalsingen. ‘Bij Trustpilot willen en zullen we meer doen om de waarde van onpartijdigheid en transparantie omtrent reviews te bewaken, als fundamenteel onderdeel van ons open internet.’

De zeven nieuwe initiatieven zijn:

Gerapporteerde reviews blijven online

Elk bedrijf of consument kan een review ‘flaggen’ (rapporteren) waarvan het vermoeden bestaat dat deze ‘fake’ is of in tegenspraak is met Trustpilot’s huisregels. Vanaf heden blijven deze online terwijl ze onderzocht worden met uitzondering van illegale content.

Van bedrijven die de richtlijnen schenden, zullen reviews niet langer gedeeld worden met zoekmachines

De Trustpilot-sterren van bedrijven waar een consumentenwaarschuwing op de bedrijfspagina is geplaatst, zullen niet langer verschijnen in zoekmachineresultaten.

Uittesten van een nieuw fraudevingerafdruksysteem

Dit verhoogt Trustpilot’s vermogen om ‘fake reviews’ te ontdekken en te verwijderen, door middel van nieuwe technologie die helpt om de herkomst van ‘fake reviews’ en reviewers vast te stellen.

Versterken van het consumentenwaarschuwingssysteem

Zodra een bedrijf betrapt wordt op het omzeilen van het systeem worden consumenten ingelicht via een duidelijker en sneller systeem van publieke meldingen.

Meer middelen naar de Content Integrity- en Data Science-teams

Trustpilot gebruikt geavanceerde technologie, ontwikkeld door bekwame data scientists om fake reviews en scheldpartijen eruit te filteren, aangevuld met uitgebreid getrainde Content Integrity-medewerkers en fraude-onderzoekers. De investering en mankracht wordt verdubbeld op dit gebied.

Nog meer transparantie op bedrijfspagina’s

Bovenop de uitgebreide data die nu al wordt gedeeld, voegt Truspilot ook nog nieuwe gegevens toe die consumenten helpen achterhalen hoe elk bedrijf het platform gebruikt.

Beloningen voor reviews niet langer toegestaan

Alhoewel de meeste bedrijven beloningen om meer feedback te krijgen op de juiste manier inzetten, is het zorgelijk dat welke vorm van beloning dan ook de feedback op een positieve manier kan beïnvloeden. Beloningen in elke hoedanigheid, zoals korting in de toekomst, loyalty-punten, cadeautjes of een geldbedrag, in ruil voor een review zijn niet langer toegestaan op Trustpilot.

Deze nieuwe initiatieven maken deel uit van Trustpilot’s ambitie om naar eigen zeggen het betrouwbaarste en transparantste reviewplatform te zijn wereldwijd en zullen aan het einde van 2020 zijn ingevoerd. Zij volgen op eerdere maatregelen die dit jaar zijn ingevoerd zoals nieuwe richtlijnen en bijgewerkte redenen om te rapporteren.

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken