Facebook dreigt iPhone-klant

Facebook dreigt iPhone-klant
  • Online
  • 4 mei 2021 @ 10:01
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • PrivacyDoelgroepen

Clash of the tech-giants: moederbedrijf Facebook dreigt iPhone-gebruikers nu dat ze in ruil voor een blokkade van persoonlijke data mogelijk geen gratis appgebruik meer krijgen voor Insta en Facebook.

Achter dat dreigement zit een strijd die het moederbedrijf FB al lange tijd voert met techreus Apple.

De melding springt in beeld bij gebruikers met een iPhone of iPad die de nieuwste software-update iOS 14.5 hebben geïnstalleerd. ‘Deze versie van iOS vereist ons toestemming te vragen om sommige gegevens te volgen waarmee we onze advertenties verbeteren,’ bericht Facebook.

Facebook verzamelt die privégegevens al langer en claimt daarmee onder meer reclames te personaliseren. Het social network stelt dat het zijn sociale netwerken Facebook en Instagram alleen gratis kan houden als het die data blijft verzamelen. Lees hier meer. Apple wil klanten juist meer privacy geven en biedt gebruikers daarin vanaf de nieuwste software-update een scherpe eigen keuze, die goed wordt bewaakt. Volgens Apple-watchers zou deze optie een extra reden kunnen vormen om straks juist voor een iPhone te kiezen, in plaats van voor een ander smartphonemerk dat de keuze voor privacy minder nauw neemt.
(bronnen: Parool, Apple en Twitter, beeld: Tweet van Ashkan Soltani met dreigement)

 

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken