DDMA: Boycot advertentieplatforms geen oplossing

DDMA: Boycot advertentieplatforms geen oplossing
  • Online
  • 22 okt 2021 @ 10:17
  • Link
  • Ryan Baij
    Ryan Baij

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • WebsiteOnline advertising

De DDMA vindt dat grote bedrijven in Europa niet moeten stoppen met adverteren op platformen als Facebook, maar uit wel zijn zorgen over het huidige advertentie-ecosysteem.

Dit bracht de branchevereniging deze week naar buiten nadat 19 Europarlementariërs opgeroepen hadden dat Europa’s grootste bedrijven kritisch moeten kijken naar hun advertentie-activiteiten op de digitale platforms. De DDMA herkent zich wel in de zorgen van de Europarlementariërs, maar vindt dat het effectiever is om het bestaande advertentie-ecosysteem te verbeteren.

De DDMA meldt in het persbericht dat zij net als de groep Europarlementariërs streven naar een eerlijk en veilig advertentie-ecosysteem: ‘Daarbinnen zien wij grote waarde voor op de persoon afgestemde inhoud, bijvoorbeeld op basis van gedrag en zoekgeschiedenis. Deze personalisatie zorgt ervoor dat je inhoud te zien krijgt die voor jou relevant is, in de overload aan informatie die online op mensen afkomt.’

'Een boycot van advertentieplatformen of zelfs een verbod op gepersonaliseerd adverteren is dan ook disproportioneel, schadelijk voor met name MKB’ers en bovendien niet nodig. Transparantie over datagebruik, ook bij gepersonaliseerde advertenties, is hierbij een van de belangrijkste punten. Het moet duidelijk zijn voor mensen waarom zij bepaalde advertenties te zien krijgen. Organisaties zouden geen persoonsgegevens moeten verzamelen en gebruiken als ze de reden ervan niet kunnen uitleggen aan de klant’, luidt de verklaring van de DDMA.

De DDMA ziet in de toekomst liever dat er meer samenwerking komt tussen het bedrijfsleven en de overheid. Als de Europese Digital Services Act (DSA) binnenkort in werking treedt, zijn de platformen al meer verplicht om te laten weten waarom gebruikers bepaalde advertenties te zien krijgen. De DDMA ‘juicht dit toe’.

Ryan Baij

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken