Marketing op YouTube: data is koning

  • Online
  • 29 jan 2014 @ 06:00
  • Link
  • Koen van der Donk
    Koen van der Donk

    Mede-oprichter
    Playforward en Animators
  • Social mediaVideoBig data

Alles draait tegenwoordig om de cijfers. Door de digitalisering heeft marketingaccountability handen en voeten gekregen. Marketing is een creatief vak, maar met goede ideeën alleen komen we niet meer weg. De roep om roi wordt steeds sterker. Gelukkig is online vrijwel alles te meten. En dat doen we dus ook. Binnen disciplines als contentmarketing is data koning. Online video speelt hier een grote rol. Daarom zien we YouTube steeds vaker terug in de marketingmix. Met YouTube Analytics breng je de prestaties van je YouTube-video’s in kaart. In deze blog loop ik de vijf belangrijkste statistieken met je door.

Aantal vertoningen
Het aantal vertoningen op YouTube geeft je snel een beeld of de video effect heeft en ook daadwerkelijk mensen bereikt. Kijk wel uit. De valkuil is dat deze statistiek niets zegt over wie je bereikt en hoe lang ze naar je video hebben gekeken.

Doelgroep
Wie er precies kijkt geeft aan of de video de juiste doelgroep bereikt. YouTube geeft inzicht in leeftijd, geslacht en geografie. Zo kun je nagaan of de persoonskenmerken van de YouTube-kijkers overeenkomen met die van je klanten. Heb jij een vrouwelijk doelgroep dan gaat er iets niet goed als 70 procent van de kijkers mannelijk is.

Kijkersloyaliteit
Hoe lang men de YouTube-video bekijkt geeft een indruk of het verhaal dat je vertelt, aanslaat bij de doelgroep. Het is belangrijk om zeker te zijn dat je het juiste publiek bereikt. Anders kun je geen zuivere conclusies trekken. Als je weet dat je wel de juiste doelgroep bereikt, dan is de kijkersloyaliteit enorm waardevol. Haken de meesten snel af dan is je verhaal of niet interessant genoeg of je vertelt het verkeerd. Dat er mensen afhaken is niet te voorkomen. Het mooie van YouTube Analytics is dat het ook inzicht geeft wáár men afhaakt. Per seconden wordt bijgehouden hoeveel van de kijkers nog steeds geboeid zijn. Dit is vrijwel nooit een rechte lijn, maar heeft altijd kleine pieken en dalen. Deze pieken en dalen zijn interessant, omdat het laat zien wat de kijker wel en niet interessant vindt.

Verkeersbronnen
Er zijn veel wegen die naar YouTube leiden. YouTube brengt voor je in kaart via welke kanalen men je video heeft gevonden. Zo weet je op welke externe sites de video veel bekeken wordt of bij welke zoektermen op YouTube je video goed scoort. Deze informatie kun je gebruiken om je publicatiestrategie bij te sturen en weet je hoe je de volgende video weer succesvol publiceert.

Betrokkenheid
YouTube behoort tot de social media en dus is het belangrijk om interactie te zoeken met de doelgroep. Het is de beste manier om vast te stellen hoe je het doet. Positieve beoordelingen zijn fijn, maar het is een platte statistiek. Het zegt verder niet over wát de kijker leuk vindt. Reacties op YouTube-video’s vertellen je veel meer. Daaruit maak je op wat er leeft bij de doelgroep en welke elementen van de video aanspreken of schokken.

Met YouTube Analytics krijgt je dus inzicht in de prestaties van je YouTube-video’s. Zo kun je de roi aantonen van YouTube-marketing. En nog beter: de roi kun je nu gaan verbeteren. Leer van successen en mislukkingen. Zeker online is er geen ‘one way fits all-aanpak. Dus experimenteer, wees creatief en vooral: meet!
 

Koen van der Donk

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken