Het geheim van online video in corporate storytelling

  • Online
  • 19 aug 2014 @ 09:00
  • Link
  • Koen van der Donk
    Koen van der Donk

    Mede-oprichter
    Playforward en Animators
  • StorytellingVideo

Corporate storytelling is je merkboodschap overbrengen met verhalen. Deze verhalen zorgen dat de merkboodschap beter blijft hangen bij de doelgroep en meer betekenis krijgt. Het uitwerken van een goede corporate story vraagt behoorlijk wat tijd. En daarna stopt het niet, want vervolgens moet je het nog weten over te brengen. En dat is vaak een uitdaging. Gelukkig is er een geheim wapen. Een wapen dat jouw corporate story letterlijk doet bewegen en gemakkelijk is te delen met anderen. Dat wapen is online video.

Verhalen horen bij mensen
Verhalen zijn zo oud als de weg naar Rome. en letterlijk gezien nog wel ouder. Neem de vele religies of de muurschilderingen in grotten. Mensen hebben altijd verhalen verteld. Ook nu in onze grenzeloze, digitale wereld vertellen we massaal verhalen. Dat is misschien wel het succes achter social media. Ze helpen ons verhalen vertellen en die van anderen te volgen. Ik denk dat je social media kunt zien als de digitale versie van mond-tot-mondverhalen: de oudste vorm van overlevering. Het lijkt nieuw, maar we doen gewoon wat we altijd al hebben gedaan.

De magie van corporate storytelling
Ook binnen marketing is de kracht van een goed verhaal al lang bekend. De doelgroep onthoudt je boodschap beter in de vorm van een verhaal, en het doet ze ook meer. Weet je ze echt te raken, dan vertellen ze je boodschap zelfs enthousiast aan vrienden en familie. Dat is de magie van corporate storytelling. Maar als magie makkelijk zou zijn, is iedereen tovenaar. Het creëren van een succesvolle corporate story is niet eenvoudig.

De romance tussen beeld en brein
Heb je je corporate story uitgewerkt, dan is het tijd om het de wereld in te slingeren. En er is geen betere manier dan online video. Online video werkt voor corporate storytelling vanwege beeld, want beeld, daar is ons brein gek op. En logisch eigenlijk, beeld is lekker duidelijk en makkelijk te onthouden. Ons brein is er zo gek op dat we woorden vaak automatisch omzetten naar beelden. Kijk maar: roze olifant. Wat gaf je brein? Precies, het beeld van een roze olifant. Door direct met beelden te communiceren, elimineer je de tussenstap waarbij tekst wordt omgezet in beeld en komt je verhaal directer binnen. Dat is de romance tussen beeld en brein. Ze begrijpen elkaar. Zelfs zo goed dat zoiets abstracts als emotie overkomt. En elke emotie kun je kwijt in beeld. Het kan hartverscheurend zijn of heel grappig. Het kan ruw en stoer zijn of juist vertederend. Beelden zijn hierin een universele taal. Iedereen snapt het. Met de globalisering van onze samenleving is dat al een wapen op zich.

Even voor de duidelijkheid. Beeld doet het niet alleen. Geluid hoort bij beeld. Zoals Robin bij Batman en Dokter Watson bij Sherlock Holmes. Geluid helpt beeld met storytelling. In Hollywood weten ze dat als geen ander. Filmmakers gebruiken geluid op tal van manieren. Zij zetten hun verhaal extra kracht bij met bijvoorbeeld spannende muziek of geluidseffecten. En ook bij online video werkt dat.

Voorbeelden
Levi’s - Go Forth 2011
Levi’s schets het levensmotto waar zij voor staan om het merk extra lading te geven. De sfeer druipt er van af door de sterke visuele plaatjes, de karaktervolle stem en het sterke copywriting.
 




Triodos - Klein is het nieuwe groot
Triodos presenteert een vernieuwend perspectief op de samenleving als onderdeel van hun image building. Het verhaal zit goed in elkaar en de audio wordt slim ingezet bij het omslagpunt (00:47).
 



Heineken - A Yeast
Heineken vertelt de geschiedenis van het merk in een serie korte video’s met een jolige, excentrieke stijl. Er zit een hoog tempo in de beelden en ook hier is weer gekozen voor een karaktervolle stem om het verhaal uit te dragen.

De hele serie van Heineken en hoe ze het presenteren is te zien op de website.

Online video als deeltjesversneller
Oké, online video is dus de ultieme verhalenverteller. Maar er is nog een reden waarom online video niet mag ontbreken in corporate storytelling. En ook dat is een romance, die tussen social media en online video. Want niets deelt zo makkelijk als online video. Met een simpele klik deelt de doelgroep jouw corporate story met honderden vrienden en familie, die op hun beurt het ook weer gemakkelijk ‘verder vertellen’. Onderzoek wijst uit dat de engagement bij social media posts hoger is als online video wordt ingezet. En online video doet het niet alleen goed op social media, maar ook op de corporate website, op de webshop en tijdens beurzen, presentaties en verkoopgesprekken. Online video is een echte deeltjesversneller en helpt bij de overlevering onder de doelgroep.

Het geheime wapen voor corporate storytelling
Het mag duidelijk zijn dat ik fan ben van online video. En tja, ik ben natuurlijk niet helemaal objectief. Online video is tenslotte mijn vak. Maar als je als marketeer gelooft in de kracht van corporate storytelling, stel jezelf dan de volgende vraag. Hoe breng je het verhaal van je merk het beste over? Met tekst op de website? Met een goed vormgegeven brochure? Met foto’s? Nee, dat denk ik niet. Het geheime wapen is online video.
 

Koen van der Donk

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken