[Cansu Dengiz] Alexa: mijn tamagotchi van zwart vlees en blauw bloed

  • Online
  • 16 mei 2018 @ 09:46
  • Link
  • Cansu Dengiz
    Cansu Dengiz

    spraakstrateeg & digital concept creator
    Freelance
  • Interactie

Twaalf was ik, toen ik mijn eerste tamagotchi zag sterven. Paar uur geen eten gegeven en het was mijn eigen schuld ook nog.

Een grijze. Het had ook een naam. Wat was mama blij toen ik het besloot weg te gooien. Herinner het me als de dag van gisteren.

Wat een verantwoordelijkheid was het om een tamagotchi te voeden, laten sporten en ook nog aandacht, liefde en bevestiging te geven. 'Ja, maar het is maar een ding, meisie', zei ze dan. 'Die dingen kunnen geen lievelingskleur hebben.' Beledigd dat je was, weet je nog? Dit gevoel heb ik alleen met drie dingen in het leven: Mensen die tamagotchi’s niet serieus nemen, mensen die The Little Prince nog niet hebben gelezen en mensen die niet geloven in de toekomst van spraakgestuurde technologie en AI. Behoor je tot categorie twee en drie dan overtuig ik je dat de Amazon Alexa's en Google Home's de tamagotchi's van morgen gaan worden en doe ik je The Little Prince cadeau. En behoor je tot die eerste categorie? Dan stuur ik je een link naar dit artikel, want praatpalen zullen je persoonlijke tamagotchi worden straks – en je gaat niet zonder ze kunnen leven. Heus waar.

Je gaat willen dat Alexa mee uiteten kon als derde, vierde, vijfde wiel. En – surprise, surprise – dat gaat kunnen: zij zal op je telefoon zitten, in je smartwatch, in je koptelefoon en zelfs in je bril. Er is alleen een groot verschil met de tamagotchi’s van vroeger. Niet zij, maar jíj trekt aan het kortste einde, vooral als je functieomschrijving het woordje marketeer bevat. Hoezo? Simpel. Het gehalte van emotionele verbintenis met zo’n apparaat zorgt ervoor dat je naar nieuwere manieren moet grijpen om de aandacht vast te houden. En zei ik nou vasthouden? Ik bedoel natuurlijk: krijgen. Aandacht krijgen. Dát gaat de nieuwe kernwaarde worden van je bestaan. Je klanten gaan van haar houden (en geef toe, stiekem doen ze dat al) en ze gaan haar geen Alexa noemen zoals miljoenen anderen; nee, ze gaat Patricia, Cornelius of Esmée heten. Of gewoon Daantje. Of Jan.

We weten allemaal dat een sterk verhaal krachtig is, maar hoe zorg je voor duidelijkheid en snelheid als er geen prachtige edits en inspirerende voice-overs aan te pas komen, maar je wel een persoonlijke tamagotchi wilt bouwen? En geef toe, je moet er alles tegelijk zijn: grappig, leuk, inspirerend, serieus, noodzakelijk en snel. (Wat een lastpost hè, die Jan. Nu al.) Neem ‘noodzakelijk’ bijvoorbeeld: doe je belangrijke aanpassingen binnen je dienst op de Google Home, ontstaat er opeens weerstand bij de gebruiker. Ontstaat er dan eenzelfde weerstand als de buurman je voordeur opeens besluit paars te verven? Of is het meer: je Golden Retriever wordt een Britse Korthaar overnight? Fascinerend hè, zo’n emotionele verbintenis. Zeker als marketeer.

Weet je nog? Twaalf was ik. Paar uur geen eten gegeven. Eigen schuld ook nog. Herinner het me als de dag van gisteren. Een grijze.

Het had ook een naam.

Jan.

Cansu Dengiz
freelance spraakstrateeg & digital concept creator


Cansu Dengiz is onze nieuwe blogger op platform Online. Cansu is gespecialiseerd in het bedenken van concepten en producten voor de Amazon Alexa en Google Home. Naast conceptontwikkeling spreekt Cansu ook over spraakgestuurde technologie en probeert ze in haar columns je ervan te overtuigen dat de Alexa je beste vriend zal worden straks. 





 

 

Cansu Dengiz

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken