'Reclamefolder.nl biedt inzicht in het consumentengedrag'

  • Algemeen
  • 24 sep 2013 @ 10:25
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • Branded content

Op Reclamefolder.l zijn alle reclamefolders van Nederland te bekijken en het aantal downloads van de bijbehorende app gaat in rap tempo richting de één miljoen. De opmars van Reclamefolder.nl lijkt niet te stuiten door de koppeling met de websites van retailers en het toepassen van Augmented Reality in de app. Toch zal volgens Joost Rueck van Reclamefolder.nl de gedrukte folder voorlopig niet uit beeld verdwijnen.

‘Het is juist de combinatie van offline en online folderverspreiding die het bereik en de conversie optimaliseert’, zegt Joost Rueck. ‘De gedrukte folder is nog steeds een heel krachtig medium. 42,6% * van de Nederlanders gebruikt nog steeds de fysieke folder in zijn of haar aankoopbeslissing. Daarbij is het wel een voorwaarde dat de juiste combinatie wordt gemaakt met online marketing.’ (*Mediagedrag van Nederlanders, Experian 2012.)

Denken vanuit de consument
Axender drukt en verspreidt al meer dan vijftien jaar reclamefolders door heel Nederland. Met de aankoop van Reclamefolder.nl vorig najaar biedt het bedrijf de landelijke retail ook de mogelijkheid van online folderpublicatie. Joost Rueck: ‘Het succes van Reclamefolder.nl en de app is vooral te danken aan het complete aanbod; alle folders die in Nederland verschijnen, zijn op één plek te vinden en handig ingedeeld in categorieën. Reclamefolder denkt vanuit de consument, dus er zijn allerhande opties ingebouwd om het de gebruiker makkelijker te maken. De toepassing is overigens beschikbaar voor alle typen smartphones, dus ook voor Blackberry- en Windows-phones. De functionaliteit van Reclamefolder.nl is locatiegebonden waardoor gebruikers het snelst toegang hebben tot de folders van retailers in hun eigen omgeving. Consumenten met een account kunnen bovendien zogeheten knipsels maken: het product van hun keuze virtueel uit de folder knippen en op een boodschappenlijst plaatsen. Retailers met een webshop kunnen in de folder een button laten plaatsen waarmee gebruikers direct naar hun site kunnen gaan; zo kunnen consumenten meteen online winkelen. En door het toevoegen van Augmented Reality in de app kunnen consumenten ook het product van hun keuze “beleven”, en kan een retailer dit gebruiken als een direct verkoopkanaal.’

Inzicht in de doelgroep
Het gebruik van Reclamefolder.nl heeft een enorme vlucht genomen in een jaar tijd: het aantal downloads is gegroeid van 350.000 naar bijna een miljoen. Joost Rueck: ‘We zien dat consumenten de toepassing steeds intensiever gaan gebruiken. Elke maand zijn er zo’n vijftien miljoen raadplegingen, waarvan het grootste deel voor rekening komt van de app. Gemiddeld gebruiken mensen de app twaalf keer per maand. De verwachting is dat het aantal downloads blijft groeien en daarom blijven wij actief in het inhoudelijk verbeteren van het platform. Daarnaast speelt het informeren van de retailers een grote rol. Velen weten – nog – niet wat er allemaal mogelijk is op het gebied van het online plaatsen van hun folder en welke voordelen deze vorm van marketing biedt. Als je een folder laat produceren en verspreiden, weet je niet wat de ontvanger ermee doet. Bij Reclamefolder.nl kunnen we de retailer voorzien van informatie over het aantal bezoekers van de site en gebruikers van de app, de tijd die zij er hebben besteed, de producten die zij bekeken en in welke volgorde, en ga zo maar door. De cijfers worden afgezet tegen de landelijke gemiddelden binnen de branche. Het toevoegen van een directe link naar de webshop zorgt voor directe conversie, bovendien kan de retailer zo snel een klantprofiel opbouwen. Kort gezegd: de retailer krijgt inzicht in het consumentengedrag doordat hij “een kijkje achter de brievenbus” kan nemen. Retailers kunnen met alle gegevens de consumenten nog beter van dienst zijn, en meer relevantie toevoegen in de folders – zowel offline als online.’

November actiemaand
Vanuit de branche wordt in November een bijzonder initiatief gelanceerd: het is de Maand van de Interactieve Folder. Axender is hoofdsponsor van dit project. Het kennisplatform biedt retailers en merkfabrikanten de mogelijkheid om tegen lage kosten met innovatieve toepassingen te experimenteren of deze uit te breiden. Er gelden onder meer aantrekkelijke kortingen op advies met betrekking tot het opzetten van een interactief concept, er worden analyses gemaakt van het gebruik en de effectiviteit van de online folders, en deelnemers kunnen gebruikmaken van Augmented Realitypakketten van toonaangevende leveranciers zoals Layar en Clickprint. Daarnaast verschijnt de Scan-Krant: een speciale testfolder met een selectie van scanbare uitingen van retailers. De oplage is ten minste 500.000 exemplaren en uiteraard worden de onderzoeksgegevens en -analyse met een heldere toelichting verstrekt aan de deelnemers. In een afsluitende sessie kunnen deelnemers hun kennis en ervaringen uitwisselen.
Kijk voor hier meer informatie









Augmented Reality
Met Augmented Reality (AR) komt printreclame tot leven. Via een smartphone of tablet kunnen de offline - en online wereld naadloos met elkaar worden verbonden. Dat opent de deur naar effectieve en vernieuwende cross channel campagnes. Met AR kan een online omgeving aan een reclamefolder-(pagina) worden gekoppeld. Hierdoor wordt niet alleen de beleving en interactie van de folder of advertentie vergroot, maar komt tevens een verkoopkanaal beschikbaar dat directe conversie mogelijk maakt. Bovendien kan via AR de impact van de gedrukte reclame-uiting exact gemeten worden.
Advertenties die met AR zijn verrijkt, kunnen worden gescand met de Layar app, die gratis beschikbaar is in de App Store en Google Play. Door via de app de met AR verrijkte advertenties (te herkennen aan het Layar-logo) te scannen, wordt op de tablet of smartphone online content zichtbaar. Dat kan een filmpje zijn, maar ook een webshop waar direct producten kunnen worden gekocht. Adverteerders krijgen teruggekoppeld hoeveel ontvangers de folderpagina of advertentie hebben gescand en wat de vervolgacties waren.
Meer dan 65% van alle Nederlanders heeft inmiddels een smartphone. Dit percentage blijft in een rap tempo stijgen, net als het aantal downloads van de Layar-app. Deze ontwikkelingen maken het gebruik van AR in printreclame steeds interessanter.




tekst Marjolein Brokkelkamp | fotografie Zuiverbeeld

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Reclamefolder.nl










Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken