[Mijn marketing] Kim Trotz: ‘Bij Boomerang werd ik verliefd op de woordgrap’

  • Algemeen
  • 29 sep 2020 @ 16:49
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Marketing

Kim Trotz (29) is medeoprichter van freelance-collectief Qommunity. Patagonia is de eindbaas der missie-gedreven merken, stelt ze. ‘Zij draaien het om: het product staat in dienst van de missie.’

Flexibiliteit

Als freelancer is elke dag anders. Voor wie je werkt, wat je doet en waar je werkt. Zo hop ik deze week bijvoorbeeld tussen verschillende co-work spaces in Amsterdam en werkplekken in Den Haag. Ik werk nu voor een groot deel van mijn tijd voor Qommunity, samen met mijn partner Kiki Calis. Daarnaast werk ik af en toe direct voor merken of bureaus, waarin ik mijn copy-skills kwijt kan. Dat is dus het voordeel van flexibel werken.

Verbinding

Bij Qommunity maken we het leven van freelancers in de creatieve sector leuker, door het organiseren van niet-awkward netwerkevents, online workshops, wekelijkse co-workdagen en koppelingen aan freelance buddy's en opdrachtgevers. Met onze co-workdagen zijn we inmiddels actief in drie steden en er komen elke dag nieuwe leden bij. Dit is de juiste tijd om freelancers met elkaar te verbinden.

Eindbaas

Patagonia is de eindbaas der missie-gedreven merken. Zij draaien het om: de producten staan in dienst van de missie. Op elk relevant gebied is dit merk een pionier: werkgeluk, duurzaamheid, zich durven uitspreken over maatschappelijke issues en zelfs een kant daarin durven kiezen. Echt knap. Een voorbeeld voor onze eigen missie bij Qommunity. We willen freelancen het leukste beroep van de wereld maken en daarom bedenken we allemaal producten, events, deals en workshops.

Steun

De abri-campagne van Coca-Cola waarmee ze lokale horeca een podium geven, vind ik erg goed. Deze ondernemers kunnen alle extra steun en shine goed gebruiken.

Woordgrap

Boomerang is mijn favoriete reclamebureau. Hier werd ik verliefd op de woordgrap en dus ook op Jordi van de Bovenkamp (oud-creative director, red.), de open bedrijfscultuur en de wondere wereld van reclame. Ik kwam daar binnen als 22-jarige in de tijd van inhakers op Facebook en mocht meteen van alles doen. Van de productie van de beroemde Boomerang Garageparty tot aan alle vormen van content creatie. Uiteindelijk kwam ik daar mijn droomfunctie tegen: creative copywriter.

Normaal doen

Dat de marketingwereld zichzelf steeds wijsmaakt dat awards belangrijk zijn, is echt een grap. Mensen willen in de jury zitten of op een podium staan, terwijl iedereen door de speech heen praat. Normaal doen, jongens! Stel je voor dat deze slimme, creatieve mensen al die tijd en al dat geld voor iets nuttigs zouden inzetten, zoals meer diversiteit in reclame. Dat lijkt me op dit moment de grootste uitdaging binnen de industrie.

Ander niveau

In mijn tijd bij Boomerang heb ik gewerkt met Paul Tholen (destijds marketeer bij Heineken, red.) en ik vond hem zo'n goede marketeer, dat hij tegenwoordig mijn vriend is. We hebben samengewerkt aan mooie campagnes zoals Twelftal en The Bakery. Daarna ging hij naar Diesel in Italië. Paul snapt marketing echt op een ander niveau dan de meeste anderen.

Blij

Ik lees magazines om even helemaal uit te tunen. Ik kan ze lezen zonder dat mijn hersenen aan staan. Daarom maak je me heel blij met de Linda Meiden of &C.

Kwetsbaar

Mijn favoriete podcast is Vallen en Opstaan met Vincent Reinders. Hij heeft een superfijne stem en een leuke interview-stijl. Het zijn echt gesprekken met menselijke verhalen. De les die ik hieruit heb geleerd: durf kwetsbaar te zijn en deel dat met anderen. Daar leer je van.

In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online (en heel soms op dinsdag, zoals vandaag).

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken