Mart Vonk van Vandebron: 'Stop met het duurzaam vermarkten van producten die nog lang niet zo duurzaam zijn'
- Algemeen
- 23 sep 2022 @ 08:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - MarketingInterview
- 23 sep 2022 @ 08:00
- Nanny Kuilboer
Volgens zijn LinkedIn-profiel is Mart Vonk een ‘Man on a Mission’. Vonk is Head of Marketing en onderdeel van het Leadership Team bij energieplatform Vandebron. Voor de rubriek 'Mijn Marketing' reageert hij op een aantal steekwoorden.
Na meer dan tien jaar bij media- en reclamebureaus gewerkt te hebben, werkt Vonk sinds 2017 bij Vandebron, waar hij zijn creativiteit en drive for change in wil zetten om échte impact te maken op de energietransitie: ‘De energietransitie gaat nog veel te langzaam en kent grootse uitdagingen. Vandebron laat zien dat missie, innovatie en commercie hand in hand kunnen gaan en dat we daadwerkelijk verandering kunnen brengen in een flink vastgeroeste markt. Impact maken geeft mij mega veel voldoening.’
PETER KOELEWIJN
‘Het afgelopen jaar was roerig en dat komt door de gascrisis waar we met heel Europa in verzeild zijn geraakt. De prijzen voor energie zijn nog nooit zo hoog geweest. Dit zorgde ervoor dat al onze wervende campagnes on hold gezet moesten worden. We moesten alle zeilen bijzetten om onze klanten en onszelf te beschermen en tot nu toe gaat dat wonderwel goed. Het vereist een flinke dot flexibiliteit en creativiteit van mijn marketingteam. Wat konden we wel? We besloten muziek te gaan maken, geen grap! We zijn de studio ingedoken om een single te maken die heel Nederland moet inspireren om hun gasverbruik terug te dringen. En alles wat Vandebron doet, doet het meteen goed, dus we gaan voor die gouden plaat 😉 We hebben samen met good old Peter Koelewijn een remake gemaakt van zijn bekendste nummer Kom van dat dak af namelijk Kom van dat gas af. Inmiddels zijn we over de 250.000 streams dus Nederland lijkt er in ieder geval wel oren naar te hebben. Het geeft mij flink veel energie dat mijn team in crisistijd met zoiets kan komen en dat iemand als Peter Koelewijn hier voor 200% achter is gaan staan om impact te maken.’
TOT IN DEN TREURE
‘Het komt nog regelmatig voor dat mensen zich niet realiseren dat veel groene stroom niet echt groen is. Het percentage opgewekte groene stroom ligt namelijk veel lager dan de vraag naar groene stroom. Dat komt omdat er door energieleveranciers grijze stroom als groen mag worden verkocht. Zolang de wetgeving niet wordt aangepast, zal ik dat tot in den treure moeten uitleggen. Dus bij deze roep ik vakgenoten op om te stoppen met het duurzaam vermarkten van hun producten die nog lang niet zo duurzaam zijn. Marketing en reclame zouden alleen het eerlijke verhaal moeten vertellen. Anders ruikt het naar misleiding en daar ben ik tegen. Ik kan niet tegen onrecht.
NIET OVER ROZEN
Ik ben trots op de eerlijke en transparante manier waarop Vandebron marketing bedrijft. De Missie - mét hoofdletter M - die Vandebron nastreeft is zo ontzettend levend, dit heb ik ergens anders nog nooit zo sterk gevoeld. Wat we vertellen en aan klanten willen overbrengen is 100% echt. En dit gaat niet altijd over rozen, want hier hoort ook bij dat we op ons bek kunnen gaan. Zo communiceerden we in oktober 2021 in de nieuwsbrief dat onze variabele klanten zich niet druk hoefde te maken over een tussentijdse prijsstijging, maar twee weken later werden we door extreme marktomstandigheden genoodzaakt dit wel te doen. We kregen van een grote klantgroep de wind van voren, en terecht!
HILARISCH
Ik vind de ingesproken commercials van Marcel van Roosmalen en Gijs Groenteman in de podcast Weer een dag hilarisch. Producten promoten door ze belachelijk te maken met de nodige zelfspot, voor mij werkt het. Ik heb inmiddels een Matt Sleeps-matras, Bamigo-ondergoed en een Husqvarna automower (= grasmaaier 😉).
TRUCJE
Ik begin mij steeds meer te irriteren aan de Coolblue-commercials. Het trucje is nu wel gedaan met de voice-over van eindbaas Pieter en het letterlijk uitbeelden van het script. Nu weten we het wel.
WEINIG LIEFDE
De beste marketing is zo min mogelijk marketing. Ondanks dat ik Head of Marketing ben, heb ik maar weinig liefde voor de manier hoe de meeste marketing bedreven wordt. Marketing wordt vaak gebruikt om troep te verkopen waar niemand op zit te wachten. Of er worden slechts halve verhalen vertelt, waarmee een klant misleid kan worden. Goede marketing is wat mij betreft het vertellen van eerlijke verhalen. En dit kan alleen als het bedrijf wat erachter zit een oprechte missie heeft, het liefst in de duurzame of maatschappelijke hoek. Marketing lost geen probleem op, het product of dienst wel. En dát verhaal mag verteld worden. Gelukkig zijn dat ook de leukste verhalen om te vertellen en beseffen consumenten dat ook.
PIJLEN
Er wordt veel over purpose en missie gepraat door marketeers, maar marketeers zijn daar niet verantwoordelijk voor. Wel voor het oppikken van signalen van de consument, maar niet voor de purpose zelf. Je kunt pas purpose-/missiegedreven marketing voeren als de organisatie de purpose of missie volledig omarmt en op basis hiervan keuzes durft te maken. Consumenten verwachten - gelukkig - steeds meer van bedrijven dat zij zich inzetten voor een betere wereld. Marketeers moeten dit signaleren en dit naar de boardrooms toe brengen. Marketeers moeten hun pijlen dus eerst richten op deze interne doelgroep, hen overtuigen en daarna pas de consument het oprechte verhaal vertellen.
LOVEBRAND
Ik ben fan van Patagonia. Alles wat zij doen is oprecht en for the cause.
MEDIACONSUMPTIE
Podcasts, Netflix, YouTube, podcasts en euh.. o ja podcasts.
Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 13/14, 2022.
Ben je werkzaam in marketing en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!
Lees ook:
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan
Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt
Madelon Altena-Bogers van Etos
Michiel van Elk van Sublime
Patricia van Heffen van Do It Organic
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox
Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- KPN's 'Piece of me'-case wint Grand Euro Effie
- JONGERENICONEN 2025 - POV: 'Geef me de ruimte'
- [column] 'Blokker is het perfecte voorbeeld van hoe het niet...
- Marjolein Montijn-Groenendijk nieuw bestuurslid PvKO
- De marketingtransfers van week 50, 2024
- Onderzoek: CEO verwacht dat AI steeds meer banen gaat vervangen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events