Trage woningproductie roept vragen op over marktwerking
- B2b
- 23 mei 2022 @ 11:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - KlantenPolitiekOnderzoek
- 23 mei 2022 @ 11:30
- Peter van Woensel Kooy
Hoe komt het dat de productie van nieuwbouwwoningen maar niet op gang komt? Hoogleraar Gebiedsontwikkeling Erwin van der Krabben onderzoekt of er genoeg concurrentie is.
Vastgoedprofessionals wijzen in vakmedium Vastgoedmarkt vandaag onder meer op milieuwetgeving, stapeling van eisen en capaciteitsgebrek bij ambtelijke organisaties, als mogelijke oorzaken van de haperende woningaanwas. Intussen neemt de overheid de markt onder de loep. Er zouden in 2022 zo'n 100.000 woningen bijgebouwd worden, in realiteit worden zo'n 50.000 stuks verwacht, ongeveer het aantal verwachte Oekraïense vluchtelingen, waardoor de netto aanwas van woonruimte (nog los van claims van 'statushouders' en van landgenoten die al veel langer op een woning wachten) dit jaar naar verwachting nul of onder nul is. Wellicht wegen ook andere factoren. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) laat uitzoeken of de lage woningbouwproductie verband houdt met een mogelijke concentratie op de markt voor woningbouwgrond. Het onderzoek is in handen van hoogleraren Erwin van der Krabben (Radboud Universiteit) en Edwin Buitelaar (Universiteit Utrecht).
Van der Krabben schrijft in VGM: ‘Gezien de urgentie om in de huidige woningmarktcrisis effectief beleid te maken om de woningbouwproductie te versnellen is het wenselijk om nader onderzoek te doen naar mededingingsvraagstukken op de grond- en woningbouwmarkt.’ De nieuwsgierigheid van de ACM werd gewekt door onderzoek dat Vastgoedmarkt in 2018 liet uitvoeren. Daaruit bleek dat bouwers, ontwikkelaars en beleggers 400.000 woningen zouden kunnen realiseren op percelen die ze al in handen hebben. Het ging om 16.000 hectare. De betrokken marktpartijen ontkennen een strategische omgang met marktposities. 'In de woningbouwproductie treedt voortdurend vertraging op en de prijzen van woningen zijn de afgelopen jaren met tientallen procenten gestegen. De bouwkosten stegen ook, maar minder hard. Dus is de winstgevendheid van woningontwikkeling gestegen’, zegt Van der Krabben. Wij bouwen overal zo snel als we kunnen, antwoorden de bouwers volgens de hoogleraar. Om daaraan toe te voegen: 'Ik denk dat het verstandig is om iets meer zicht te krijgen op of dat zo is.’
In het najaar komen de onderzoeksresultaten naar buiten. Lees hier verder.
(bron: VGM, beeld: Aleksandar Pasaric / Pexels)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- nieuwbouw
- marketing
- marktvorming
- ACM
- kartel
- VGM
- mededinging
- deal
- factoren
- bouwsnelheid
- marktposities
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- De marketingtransfers van week 45, 2024
- Na hoofdprijs GPCM wint Hema ook gouden Effie
- Dave van den Berg van VI: ‘Met een gerust gevoel het contact...
- onderzoek Invoering Ja sticker: minder folders koopgedrag...
- De marketingtransfers van week 46, 2024
- [onderzoek] DDMA: “Meer aandacht voor awareness-campagnes in...
Laatste Nieuws
- De marketingtransfers van week 46,... 15-11-2024
- Na hoofdprijs GPCM wint Hema ook... 15-11-2024
- Dave van den Berg van VI: ‘Met een... 11-11-2024
- De marketingtransfers van week 45,... 08-11-2024
- GLS breidt netwerk Parcel Points uit... 07-11-2024
- onderzoek Invoering Ja sticker:... 06-11-2024