Verbeelding brengt je overal
- B2b
- 25 sep 2013 @ 14:53
- Link
-
Michel de Bruin
Managing Partner
Admix - Geen tag
- 25 sep 2013 @ 14:53
- Michel de Bruin
In B2B zijn veel bedrijven hartstochtelijk op zoek naar een nieuwe koers. Markten veranderen snel, bestaande businessmodellen werken onvoldoende en afnemers zijn kritischer dan ooit. De onzekerheid is groot, waardoor veel merken inmiddels uitblinken in een gebrek aan onderscheidend vermogen en drive. Want als je niet weet waarnaar je op weg bent, ontstaat er ook geen commitment. Niet van medewerkers en niet van klanten. Dus durf keuzes te maken!
Lang navelstaren gaat de meeste merken niet in de koude kleren zitten. De focus op de korte termijn – sales en prijs – heeft veelal een negatief effect op innovatie en branding. En daarmee op onderscheidend vermogen. Het gevolg is nóg meer van hetzelfde. En het lijkt allemaal al zo op elkaar.
Ratio of onderbuik?
Zoek de betekenis van ondernemen eens op. Je vindt woorden als ‘aandurven, beproeven, durven en wagen’. Dan denk je niet direct aan spreadsheets en SAP-systemen. De praktijk laat zien dat veel bedrijven zijn gerationaliseerd. Het echte ondernemen is vaak naar de achtergrond verdwenen. Procedures, systemen en patronen voeren de boventoon. Maar ook angst, hoe verklaarbaar ook, regeert. Deze tijd vraagt van marketeers en communicatiespecialisten vernieuwing, visie en boven alles ondernemersschap. Albert Einstein zei: ‘Logica brengt je van A naar B, Verbeelding brengt je overal. Niet alles kan worden ondervangen met vuistdikke plannen, onderzoeken en rapporten.
Middle-of-the-road of uitgesproken ideeen?
Aan wil ontbreekt het niet. Ik zie doorgaans veel dynamiek en initiatieven om te veranderen. Maar merkdenken anno nu vraagt naast ondernemerschap ook slagkracht: het vermogen in korte tijd meters te maken en buikgevoel en visie tot wasdom te brengen. Hier zit de Nederlandse poldercultuur ons vaak in de weg. Iedereen binnen het bedrijf mag er wat van vinden en beslist mee. Dat is goed voor de interne betrokkenheid, maar helaas ook funest voor uitgesproken ideeën en daadkrachtige marktbewerking. Stimuleer ondernemerschap. Zorg daarom voor een klein en ondernemend ‘marktbewerkingsteam’ en geef dat team vertrouwen. Zorg voor korte lijnen, vlotte besluitvorming en durf!
-
Michel de Bruin
- Werkt bij: Admix
- Functie: Managing Partner
- Website:http://www.admix.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- De marketingtransfers van week 45, 2024
- Dave van den Berg van VI: ‘Met een gerust gevoel het contact...
- onderzoek Invoering Ja sticker: minder folders koopgedrag...
- [onderzoek] DDMA: “Meer aandacht voor awareness-campagnes in...
- GLS breidt netwerk Parcel Points uit door samenwerking PostNL
- Na hoofdprijs GPCM wint Hema ook gouden Effie
Laatste Nieuws
- De marketingtransfers van week 46,... 15-11-2024
- Na hoofdprijs GPCM wint Hema ook... 15-11-2024
- Dave van den Berg van VI: ‘Met een... 11-11-2024
- De marketingtransfers van week 45,... 08-11-2024
- GLS breidt netwerk Parcel Points uit... 07-11-2024
- onderzoek Invoering Ja sticker:... 06-11-2024