Be2B: Verhoog je ROIdentity

  • B2b
  • 15 jan 2016 @ 14:01
  • Link
  • Sander Veenendaal
    Sander Veenendaal

    creatief directeur
    Heldergroen
  • MarketingInspiratieZakelijk

Wat is mijn merk waard? En hoe meet je dat? Al jaren wordt getracht de waarde van een merk te definiëren. Vaak op basis van hoe de stakeholders het merk percipiëren. Een belangrijk aspect dat volgens mij onderbelicht blijft, is de waarde die het definiëren van een merk heeft voor de focus van de onderneming en de mensen daarin. Even terug. Of we het nou leuk vinden of niet -stiekem worden we allemaal onbewust beïnvloed door merken. We houden allemaal van merken. Of sterker nog we geloven erin. Maar om van een merk te kunnen houden, moet je het wel kunnen herkennen. Het moet een identiteit hebben; een merkidentiteit.

Hoe ontwikkel je een merkidentiteit?
Daar zijn boeken over volgeschreven en inmiddels talloze PhD’s op gepromoveerd. Door de bank genomen zijn de stappen als volgt:

1. Wordt het eens over de strategie. Ga niet verder naar stap 2 voor dit absoluut afgetimmerd is.

2. Werk met een zo helder mogelijke briefing om alle neuzen dezelfde kant op te houden.

3. Doe steengoede research en neem daarbij je doelgroep serieus.

4. Wees je bewust van de designkennis van de klant.

5. Onderzoek de concurrent. Je wil je onderscheiden.

6. Een brand identity is niet een logo. Ze zijn familie maar moeten los van elkaar kunnen leven.

7. De klant weet alles over z’n eigen merk, neem dat serieus.

8. Hou het simpel en wees strikt. Consistentie is de kracht van een identity.

9. Heb oog voor ‘iets speciaals’ over het merk. Alles kan een kans zijn.

(Met dank aan deze creativeblog)

Het meest vergeten punt: Punt 10

10. Grootste winst bij een restyle: binnen beginnen

Veel klanten geven aan dat definiëren wie ze zijn grote verandering teweeg brengt. Hun merk een gezicht geven maakt ze weer bewust van waar het om draait, waar ze goed in zijn en wat hun drive is. Dat zelfinzicht leidt tot een hernieuwde focus. Een effect dat doorwerkt in het hele bedrijf. Wat doe je wel en niet en waarom? Iedereen wordt er trots, doelbewust en vastberaden van. Zo beïnvloedt de ontwikkeling van een brand identity niet alleen de ontvanger, maar ook de zender. Weten welk verschil je maakt, maakt het verschil.

Vroeger -zo ongeveer tot 15 januari 2016- werd internal branding gezien als het ontwerpen van een placemat. Volgens mij is het een integraal onderdeel van merk- en identity ontwikkeling.

Dus lieve conversie specialisten, voor je probeert uit te rekenen wat de Return On Identity is, moet je bedenken dat deze investering zich niet alleen terugbetaalt aan de buitenkant, maar ook aan de binnenkant.

Meer weten over hoe je binnen en buiten kunt winnen met een restyle van je identity? Check Heldergroen.nl

Sander Veenendaal

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken