Hoe digitaal volwassen is uw marketingafdeling?

  • B2b
  • 15 okt 2016 @ 08:00
  • Link
  • Bart Stovers
    Bart Stovers

    branding en marketing communicatie
    Referro / BBN Netherlands
  • MarketingautomationOnderzoek

De laatste jaren hebben technologische ontwikkelingen ervoor gezorgd dat het vak van de marketeer erg veranderd is. Digitale Transformatie, noemen we dat met een populaire term. Feit is dat we, met behulp van de modernste technieken, inmiddels in staat zijn om echte 1-op-1 marketing te bedrijven. De droom van iedere marketeer. Maar uiteraard vraagt het wel iets van uw organisatie om mee te kunnen in de vaart der volkeren. Wat denkt u? Bent u er klaar voor en kunt u mee in het moderne digitale geweld?

Check zelf hoe u ervoor staat.
Uw marketeers hebben meer en meer kennis nodig van de verschillende disciplines waaruit het digitale marketingvak van vandaag bestaat. Wij hebben twaalf competentiegebieden benoemd en in een viertal volwassenheidsstadiums verdeeld. Klik hier en u gaat rechtstreeks naar een eenvoudige ‘maturitytest’. U bepaalt zo zelf uw score en weet binnen een kwartier waar u staat.

Invuloefening
Op basis van de resultaten van de invuloefening, ziet u hoe u en uw organisatie ervoor staan. Digitale volwassenheid van marketingafdelingen is onder te verdelen in drie categorieën:

  • Digitale onderzoeker: relatief langzame ingebruiknemers van digitale tools en technieken
  • Digitale pragmatici: klantgeoriënteerd, gebruikers van alom ingezette technische kanalen en tactieken
  • Digitale marketingmeesters: stellen de klant centraal, zij zijn vroege gebruikers van best-of-breed marketing technologie en digitale best practices.

Marketingautomation 
Ik hoor u denken: “Digitale volwassenheid kunnen wij nooit bereiken. Dat is alleen van toepassing op grotere merken en organisaties”. Toch is het ook mogelijk voor kleinere bedrijven. Er zijn tegenwoordig voldoende kostenefficiënte marketingautomation oplossingen die 1-op-1 marketing voor nagenoeg ieder bedrijf faciliteren. Kijk goed naar de uitslag van de test en bepaal wat uw next step moet zijn. Heeft u voldoende expertise in huis, moet u uw marketingafdeling met 6 fte uitbreiden, of schakelt u externe specialisten in? Welke oplossing u ook kiest; het is van het grootste belang dat u snel schakelt. Anders loopt u straks achter de feiten en de concurrentie aan. 

Bart Stovers

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken