Het Verdwenen Merk (1): Ruud de Langen over Wastora
- Bureaus
- 26 aug 2016 @ 09:58
- Link
-
Richard Otto
Founder
Tens Media - Merken
- 26 aug 2016 @ 09:58
- Richard Otto
In een serie over Verdwenen Merken vragen Richard Otto en Robbert van Loon (auteurs van het gelijknamige boek) aan en groot aantal reclame- en mediamensen wat hun favoriete verdwenen merk is. In deze eerste aflevering Ruud de Langen, ceo van mediabureau Mindshare, over het merk Wastora: ‘Wastora is voor mij onlosmakelijk verbonden met mijn club AZ en mijn jeugd. Het lied 'Ga je mee naar Wastora' ken ik nog steeds uit mijn hoofd.’
Van een stoffig winkeltje vol stofzuigers tot een warenhuis met landelijke bekendheid en een landstitel. Wastora maakte duidelijk dat Nederland houdt van goedkope wasmachines en dat een voetbalkampioenschap te koop is. Over dat laatste zo meer, eerst terug naar de stofzuigers. Wastora, een afkorting van WAsmachines, STOFzuigers, RAdio's, groeit hard na de oprichting in 1953. De oprichters Cees en Klaas Molenaar breidden hun winkel in Zaandam in twintig jaar tijd uit van zestig vierkante meter tot een tweehonderdvoud van ruim twaalfduizend vierkante meter. Ook het assortiment groeit mee en langzaamaan ontpopt de winkel zich tot een warenhuis met kleding, meubelen, parfum en heel veel Japanse elektronica.
De winkel trekt een breed publiek dat regelmatig tot verkeersopstoppingen leidt op de drukbezochte zaterdagen. In totaal verschenen er in de jaren daarna nog vijftien winkels in Nederland tot Wastora in 1992 werd overgenomen door It's Electric (het latere It's) en Megapool. Het pand aan de Westzijde in Zaandam, daar waar alles ooit begon, bleef wel in handen van de familie Molenaar en ontvouwde zich tot een shop-in-shop-warenhuis waarin Wastora slechts een huurder was. Een grote brand in 1993 laat het ondernemerssprookje definitief in rook opgaan.
In 1972 neemt Wastora het noodlijdende AZ'67 over. Klaas Molenaar ging vanaf toen de voetbalclub leiden als zijnde een eigen bedrijf. ‘Om te slagen is een strakke leiding nodig,’ zo formuleerde hij zijn visie over de organisatie van een profvoetbalclub. Gesteund door vele sponsormiljoenen begint AZ aan een geweldige opmars met een landstitel in 1981 als absoluut hoogtepunt. Ook de gewonnen KNVB beker en de 3-0 verloren UEFA-cup finale tegen Ipswich Town zijn niet los te zien van de voetbal- en ondernemerspassie van de familie Molenaar en Wastora. Toen de winkel voor het eerst met grote financiële tegenslagen kampte, kreeg ook AZ hier direct mee te maken. Topspelers werden verkocht en in 1988 degradeerde de club terug naar de eerste divisie. Wastora verlegt vanaf dat moment de blik weer op haar eigen wasmachines…
Het boek Verdwenen Merken kost 29.95 en is hier te bestellen.
Promotiesingle Wastora:
-
Richard Otto
- Werkt bij: Tens Media
- Functie: Founder
- Website:http://www.tensmedia.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Politie wil talePolitie wil talenten... 05-11-2024
- Het Rijksmuseum neemt je mee op een... 05-11-2024
- VGZ vervolgt campagne met Eva Eikhout05-11-2024
- Adnight pakt na Amsterdam en Brussel... 04-11-2024
- ‘Digitaal knooppunt’ maakt... 31-10-2024
- De toenemende groei van podcasts en... 30-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing