Hotelketen CitizenM verkent grenzen AI met film

Hotelketen CitizenM verkent grenzen AI met film
  • Bureaus
  • 16 jun 2023 @ 11:07
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Hotelketen CitizenM speelt in op de angst voor AI en alle al dan niet onbeperkte mogelijkheden die AI zou bieden. In een door AI gegenereerde film is een ‘glitchy’ kopie van een luxe hotel te zien, dat van clichés aan elkaar hangt.

Hoewel de angst omtrent AI zeker begrijpelijk is volgens CitizenM, pakte de keten de kans om dat narratief om te gooien en er ietsanders mee te maken. De hotelketen sloeg de handen ineen met KesselsKramer Londen en AI productiebureau, director Ai.a.m., om de grenzen van deze nieuwe technologie te verkennen. 

De film werd gemaakt met bijna alleen maar met AI gegenereerd videomateriaal, om een glitchy kopie te maken van een luxe hotel dat aan elkaar hangt van clichés. De gekloonde conciërges, losgeslagen gasten, vervormde douche-scenes en buitenaardse buffetten staan in schril contrast met CitizenM, dat zichzelf aanprijst als ‘fundamenteel mensgericht, eenvoudig en luxueus’.

‘We willen mensen aanmoedigen om verder te kijken dan de sombere wereld van door AI gegenereerde middelmatigheid. Je kan nog steeds in de levendige omhelzing van een CitizenM Hotel stappen, waar echte menselijke connecties wachten, met dank aan onze warme en gastvrije ambassadeurs,’ aldus Chief Brand Officer Robin Chadha.

Charlie Bowden, senior creatief bij KesselsKramer Londen vult aan: ‘Bij het maken van de film vielen er gaten in wat de software allemaal kan, nu deze nog in de kinderschoenen staat. Die tekortkomingen hebben we in ons voordeel gebruikt, omdat het contrast met het gepolijste CitizenM beeldmateriaal zo extra wordt benadrukt.’

Creatief directeur bij KesselsKramer, Dave Bell, voegt hieraan toe: ‘AI wordt behandeld als een wetenschap, maar er zit meer kunst in dan mensen zich realiseren, of in ieder geval over praten. Dit project heeft ons echt geprikkeld om te zien hoe we de software kunnen opbreken en iets nieuws kunnen creëren.’

De film wordt verspreid op CitizenM’s sociale- en andere mediakanalen.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken