De zomer van... Binne Heida van Blauw Research

De zomer van... Binne Heida van Blauw Research
  • Bureaus
  • 17 aug 2023 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • InterviewOnderzoekMarketing

Binne Heida is naast Business Lead Product Development bij Blauw Research ook een fanatiek mountainbiker. De Ardennen stonden daarom dit jaar al drie keer op het vakantiemenu.

Waar gaat de reis naartoe deze zomer?
Op het moment dat ik dit schrijf zit ik voor de derde keer dit jaar in de Ardennen. Eén keer met mijn vrouw, één keer met Blauw en één keer met het hele gezin. Je kunt hier fantastisch mountainbiken en ik heb sinds enkele maanden een nieuwe, dus die moet even goed ingereden worden natuurlijk.

Welk (marketing)boek gaat er in de koffer?
Ik moet eerlijk bekennen dat ik nauwelijks boeken lees als vakliteratuur. Ooit was ik de oprichter van de boekenclub bij Blauw waarbij we elke maand een interessant boek bespreken, maar gaandeweg merkten we dat samenvattingen, boekbesprekingen en artikelen toegankelijker zijn. Ik luister wel naar diverse podcasts over productontwikkeling en -management zoals die van Melissa Perri genaamd Product Thinking, prima voor in de trein of tijdens het stofzuigen. Er gaan dus alleen boeken ter ontspanning mee in de koffer. Ik ben fan van duistere literatuur zoals van Thomas Olde Heuvelt.

Wat was je meest helse vakantie-ervaring en wat was je mooiste?
Ik heb gelukkig weinig echt slechte vakantie-ervaringen gehad, maar wel een keer de vakantie voortijdig moeten afbreken omdat mijn vrouw haar voet had opengehaald aan een tentharing. In het ziekenhuis geleerd dat zo’n haring een piquette de tente heet in Frankrijk. Vorig jaar was ik in Noorwegen. Echt indrukwekkend. Ik ben meer van de natuur dan stranden of steden en dan is Noorwegen een perfect land om lange wandelingen te maken. Op de foto sta ik op de Trolltunga, dat betekent ‘de tong van de trol’.

Ben je zakelijk gezien tevreden over de eerste zes maanden van 2023?
Ik ben zeker tevreden. Ten eerste omdat we een aantal nieuwe klanten hebben mogen verwelkomen. Verder hebben we experimenten gedaan met social listening in combinatie met AI en die resultaten zijn veelbelovend. Ik merk ook dat klanten ons steeds beter eerder in de ‘product development journey’ inschakelen. Dus niet alleen voor het testen en optimaliseren van de concepten voor lancering, maar ook tijdens de ideation fase.

Hoe stil is het op de zaak in de zomer?
Het lastige is dat onze business sterke pieken en dalen kent, dat is bij product onderzoek veel sterker dan bij bijvoorbeeld customer experience of brandtrackers. Mei was bijvoorbeeld een stille maand. Dat bleek een stilte voor de storm, het lijkt erop dat veel klanten na de zomer resultaten willen om verder hun business op te bouwen.

Wat zit er allemaal in het vat voor het najaar?
We hebben onlangs een paar keer een tweedaagse CO-LAB-workshop gehouden bij onze klanten. De eerste dag staat in het teken van zoveel mogelijk concept-ideeën genereren door je onder te dompelen in de doelgroep en gebruik te maken van bronnen zoals trendanalyse. De tweede dag helpen we met keuzes maken en beginnen we met het uitwerken van concepten. Dit is een niet alleen heel leuk om te doen, klanten krijgen er ook een positieve vibe van. We gaan komende tijd echt stappen zetten om dit breed in te zetten.

Wat was je mooiste marketingmoment van dit jaar tot nu toe?
Elke keer als er een product in de (super)markt verschijnt waar wij aan bijgedragen hebben, is een feestje. Verder was ik onlangs 25 jaar actief bij Blauw. Dat was een mooi moment om even terug te kijken en te beseffen dat ik onbewust een sterk personal brand heb opgebouwd.

Wat is je favoriete merk in de zomertijd?
Ik vind Rivella van Vrumona een mooi merk. Ten eerste omdat het een goede dorstlesser is in de zomer, maar ook vanwege de uitstraling: Beetje vreemd en met de roots in het noorden van het land. Wist je trouwens dat we samen met KPMG een methode hebben ontwikkeld om brand equity in kaart te brengen? De waarde van het merk, in euros, koppelen we daarbij aan impliciet gemeten merkassociaties. Zo leer je niet alleen wat een merk waard is, maar ook waardoor dat komt.

Kun je een recente insight met ons delen?
Onze social listening-analyse over kaarsen maakte duidelijk dat mensen in heel veel verschillende contexten met kaarsen bezig zijn. Dat gaat van heel praktisch (gevaarlijk met huisdieren of energie te besparen met kaarsen) tot luxe (verwennerij, cadeau) die voor sfeer in je huis zorgt. Verschillende momenten: de donkere dagen voor kerst én de zomeravond in de tuin. Ook brede trends als aandacht voor gezondheid (luchtkwaliteit) en duurzaamheid (stompjes opnieuw gebruiken) komen naar voren. Je kunt je voorstellen dat dit veel inspiratie geeft voor nieuwe productideeën.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken