[onderzoek] ‘Productiviteit bij agencies slechts 54%’
- Bureaus
- 17 jan 2024 @ 09:20
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 17 jan 2024 @ 09:20
- Michiel van Zaane
92% van de digital agencies, creative agencies en online marketingbureaus is in 2024 meer bezig met hun financiële resultaten dan vorig jaar. Ze kijken vooral naar kostenvermindering en meer efficency. Dat is nodig omdat de productiviteit blijft steken op 54%.
Dat stelt software-ontwikkelaar Simplicate, dat zich richt op zakelijke dienstverleners, na onderzoek onder bijna 500 agencies in Nederland. De dataset bevat bureaus met 5 tot 150 medewerkers en is uitgevoerd in de periode oktober 2022 tot en met september 2023.
Productiviteit toont in hoeverre een organisatie in staat is om tijd te besteden aan klanten. Hoe productiever medewerkers, hoe meer agencies in theorie kunnen factureren. Uit analyse naar andere bureaus die hun tarieven baseren op gewerkte uren, zoals accountants, consultants en architecten, blijkt dat een productiviteitsnorm van 60 tot 70% haalbaar is. Door de beschikbare uren van medewerkers efficiënter te besteden aan klanten, liggen hier enorme kansen om de omzet te verhogen.
Verschillen in omzet per fte
Het onderzoek biedt inzicht in de omzet van agencies. Agencies behalen gemiddeld € 104.000 omzet per fte. Maar er zijn grote onderlinge verschillen; online marketingbureaus zijn gemiddeld gezien het beste in staat om hun gewerkte uren te factureren. Zij behalen gemiddeld € 109.844 omzet per fte. Digital agencies blijven juist achter met een gemiddelde van € 93.902. Dat is opvallend, want de productiviteit en uurtarieven van deze beide groepen zijn nagenoeg gelijk.
Dit Benchmark Report is onderdeel van periodieke onderzoeken die Simplicate uitvoert en publiceert.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- RA*W presenteert After-Cannes talk06-09-2024
- Dentsu wint wereldwijde mediapitch... 05-09-2024
- Health-e start campagne om digitale... 05-09-2024
- Nieuwe Bolletje-campagne vol pit(jes)04-09-2024
- Winnaars Gerety Awards 2024 bekend,... 03-09-2024
- Bierbrouwerij De 7 Deugden komt met... 03-09-2024
MarketingTribune Events
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing