[column] Commercialreview februari: SNS, Kruidvat, Aldi, Exact

[column] Commercialreview februari: SNS, Kruidvat, Aldi, Exact
  • Bureaus
  • 3 mrt 2023 @ 10:32
  • Link
  • Ruben Balfoort
    Ruben Balfoort

    Oprichter
    CommercialReview.nl
  • Geen tag

We kijken terug op de meest opvallende commercials van de maand februari en noteren de reacties van het publiekspanel.

Deze maand starten we met de commercial van SNS Bank, gemaakt door Alfred International.

In deze commercial wil de bank vooral vertellen dat ze in plaats van geld vooral mensen belangrijk vindt.

In de tvc zie je dan ook verschillende taferelen waarin mensen en hun persoonlijke situaties de hoofdrol spelen. ‘We richten ons op mensen met dromen en ambities, mensen die wat van 't leven maken. Maar ook op mensen die dit jaar voor nieuwe uitdagingen staan. Denk aan de woningmarkt, de hoge inflatie of energieprijzen. Onze klanten hebben vragen en daar nemen we de tijd voor. We hebben meer dan 200 winkels in het hele land en onze groeicoaches staan echt voor iedereen klaar.’

SNS Bank wil maar: iedereen is welkom. Dat is een mooie boodschap, zeker in deze toch wel voor velen financieel uitdagende tijden. De boodschap komt bij de meeste kijkers goed over, zoals blijkt uit deze reactie: ‘Deze commercial lijkt oprecht en de bank persoonlijk.’ Dit is ondanks dat veel mensen toch ietwat wantrouwend staan ten opzichte van banken een goede prestatie te noemen.

Wat deze maand ook interessant was, waren de drie radiocommercials van Exact. Het is altijd interessant hoe B2B -bedrijven het grote publiek proberen te bereiken via tv en radio. Dit is voor veel bedrijven een uitdaging.

Exact doet met de drie korte radiocommercials een hele goede poging en lijkt veel luisteraars aan te spreken. Elk van de drie commercials begint met een prikkelende vraag zoals: ‘Als je niet ziet dat je extra personeel kunt aannemen, kun je dan eigenlijk extra personeel aannemen?’ Daarna wordt de link met de bedrijfssoftware van Exact gelegd.

De commercials prikkelen en trekken de aandacht. We zien terug dat zeker niet alle luisteraars zich aangesproken voelen of de boodschap begrijpen. Maar: het gedeelte over ‘bedrijfssoftware van Exact’ lijkt bij veel luisteraars wel te blijven hangen.

Het Oranje Fonds roept in de nieuwste commercial, bedacht door B.R.A.I.N. Creatives, op om je aan te melden voor NLdoet die ze organiseren op 10 en 11 maart. Dit is elk jaar de grootste vrijwilligersactie van Nederland en dit roept al snel sympathie op. Het doel hiervan is ook om kennis te maken met vrijwilligerswerk, een sociaalmaatschappelijke organisatie te helpen en ook gewoon voor de gezelligheid. Deze commercial is helemaal in dezelfde stijl als de commercials en communicatie van het Oranje Fonds. Dit doet het Oranje Fonds sterk: een steeds herkenbare stijl, voice-over en communicatie-insteek.

De naamsbekendheid van het Oranje Fonds lijkt steeds groter te worden en ook de waardering neemt toe.

Wel zien we dat het goed is als het Oranje Fonds steeds blijft herhalen waar het voor staat, omdat niet iedereen dat weet.

We kunnen deze maand ook weer niet om Lies heen. Deze hoofdpersonage met haar kinderen uit de commercial van Kruidvat, gemaakt door DDB Unlimited, trekt weer de aandacht op een positieve manier. De commercial heeft als titel ‘fris en fluitend’ en laat de ijverige kinderen van Lies zien die zijn begonnen aan de voorjaarsschoonmaak door het hele huis schoon te maken. De vloer, de oven, de wc, glazen… allemaal met hetzelfde doekje. Het is fijn dat ze willen bezuinigen maar Lies wordt toch niet heel blij van de gedachte dat haar wijnglas schoongemaakt is met de doek waar ook de wc mee is schoongemaakt.

De boodschap is dat je die schoonmaakspullen ook gewoon bij Kruidvat kunt halen. De kijkers waarderen en begrijpen deze korte commercial wat onder andere blijkt uit deze reactie: ‘Grappige commercial die op een humoristische manier duidelijk maakt dat je beter naar Kruidvat kunt gaan om te besparen.’

​​We sluiten deze maand af met hongerige pubers in de commercial van Aldi van de hand van Indie Amsterdam. In de commercial staat brood centraal waarvan grote hoeveelheden en in verschillende vormen gegeten wordt door de pubers in de tvc. De boodschap van deze commercial is daarmee als volgt: ‘Aldi heeft elke dag vers gebakken brood van Nederlandse tarwe in de schappen liggen. Zodat die grote eters dag in dag uit hun honger kunnen stillen met het beste brood, voor een aantrekkelijke prijs. Natuurlijk wel.’

De beelden en setting worden door veel kijkers herkend en dat maakte de commercial aansprekend. Aldi probeert in de commercials vaak situaties te laten zien die voor veel kijkers alledaags zijn en daarom aanspreken. Dat zien we ook hier weer aan de reacties waarvan deze reactie een goede samenvatting is: ‘Deze commercial past prima in de serie die Aldi heeft  en die duidelijk maakt dat je bij Aldi net zo goede producten kunt kopen, maar dan wel goedkoper.’

Samen met adverteerders en bureaus vormt commercialreview.nl de Nederlandse commercialdatabase. Ons panel geeft feedback op alle deelnemende commercials en we publiceren de beste en meest opvallende commercials in onze maandelijkse column op MarketingTribune. Een commercial aanmelden kan hier.

Ruben Balfoort

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken