Winnaars Grand Prix Content Marketing 2022 bekend

Winnaars Grand Prix Content Marketing 2022 bekend
  • Content
  • 4 okt 2022 @ 22:25
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • AwardsKlantenGrand Prix Content Marketing

Tijdens een zinderende avond in het Postillon Hotel Amsterdam zijn de #GPCM22 bekend gemaakt. C2B is Bureau van het Jaar. New York Pizza is Merk van het Jaar en ING ontving de voor het eerst uitgereikte 'Originaliteitsprijs'. De complete uitslag met deeplinks naar de juryrapporten.

De Awards zijn vandaag uitgereikt aan de beste contentstrategieën van Nederland. Dat wil zeggen: voor het structureel inzetten van content om bepaalde communicatie-, marketing- of salesdoelstellingen te halen. We maken onderscheid tussen B2C, B2E, Non-profit en Campagnes. Nieuw dit jaar is ook de Jongeren Award. Wie wist het beste met contentmarketing een jonge doelgroep te bereiken?

De Bekroningen zijn beloningen voor specifieke categorieën binnen contentmarketing, waarbij primair op de uitvoering werd gelet. Uiteraard moet wel zijn onderbouwd waarom keuzes in creatie of distributie zijn gemaakt. Bij de bekroningen onderscheiden we 2 hoofdcategorieën: Creatie en Distributie. Binnen elke hoofdcategorie zijn secties benoemd waarin Bekroningen toegekend (kunnen) worden. Hieronder het korte overzicht van alle winnaars. De case-omschrijvingen en juryrapporten staan in de winnaarsspecial bij MarketingTribune en op de speciale GPCM-site.

WINNAARSOVERZICHT
Grand Prix Content Marketing 2022

B2C

Goud

Case: ZORGISZO & Eerste week laatste week
Bureau: C2B
Opdrachtgever: Pensioenfonds Zorg & Welzijn

Zilver

Case: Slimme Always-on en content- en distributiestrategie
Bureau: Qontent Matters
Opdrachtgever: T-Mobile

Brons

Case: NL Voorelkaar Coronacampagne
Bureau: FreshBridge
Opdrachtgever: NLvoorElkaar

B2E

Goud

Case:  Pizza Maffia
Bureau: C2B
Opdrachtgever: New York Pizza

Zilver

Case: Wervingscampagne Monteurmakelaar
Bureau: PROOF
Opdrachtgever: Croonwolter&dros

Brons
Case: Our Way Forward
Bureau: Formatique
Opdrachtgever: NRG PALLAS

CAMPAGNE

Goud

Case:  Hier gebeurt 't
Bureau: Snip Snap on Social
Opdrachtgever: Rotterdam Festivals

Noot van de jury: in deze categorie hebben we twee keer brons ipv zilver

Brons

Case:  KPN x Familyblend
Bureau: Familyblend
Opdrachtgever: KPN via mediabureau Mindshare

Brons

Case:  Level up met HiPRO
Bureau: Endeavour
Opdrachtgever: Danone Nederland

JONGEREN
 
Goud 

Case:  ING x TikTok
Bureau: We Are Blossom
Opdrachtgever: ING

Zilver

Case:  KPN Ultimate Speedtest: Gen Z en Millennials entertainen met unieke branded gaming-content
Bureau: Team5PM The Youtube Agency
Opdrachtgever: KPN

Brons

Case:  Jumbo - Koken en Knoeien
Bureau: YUNE i.s.m. Crocodile Agency
Opdrachtgever: Jumbo 

NON-PROFIT

Goud

Case:  Sanquin WBDD 2021
Bureau: Fresh Bridge
Opdrachtgever: Sanquin

Zilver

Case:  Hier moet je zijn in Brabant
Bureau: Visit Brabant
Opdrachtgever: Visit Brabant

Brons

Case:  Yes We Can Clinics HELP! De onzichtbare strijd van een jonge generatie
Bureau: &.agency
Opdrachtgever: Yes We Can Clinics




BUREAU VAN HET JAAR: C2B
Uit het juryrapport: 'C2B scoorde consistent hoog op de ingezonden cases, waarmee het bureau zich niet alleen onderscheidde in de aanpak, maar ook met originaliteit. Of het nu gaat om een podcast voor een appel, een langdurige videoserie voor een pensioenfonds of een veel geprezen spin-off van Mocro Maffia; dit bureau schiet ze allemaal raak. Daarmee weet C2B niet alleen de doelgroepen te bereiken, maar ook concrete resultaten te behalen.'


MERK VAN HET JAAR: New York Pizza
Uit het juryrapport: 'Hele duidelijke winnaar in de categorieën waarin de case meedeed. Het thema was gedurfd, sloot helemaal aan bij de doelgroep en ook voor de uitvoering deelden veel juryleden een 10 uit. Hulde!'


ORIGINALITEITSPRIJS: INGxTiktok
Uit het juryrapport: 'Ga er maar aan staan, als groot gevestigd merk als eerste je hoofd op het TikTok-hakblok leggen. En nog geloofwaardig ook! “Gedurfd”, “first-mover” en “origineel”; alle lof van de jury. Doordat eigen medewerkers zijn ingezet hadden we hier te maken met échte authentieke content.'

Bekijk alle bekroningen hier. Alle winnaars staan in de fraaie winnaars-bijlage bij de extra dikke print-editie van MarketingTribune 16/17/'22, het meest gelezen vakblad onder opdrachtgevers, die vandaag uitkomt. Bestel 'm na en mis niks meer door je te abonneren via deze link. Ook zijn ze vastgelegd op de speciale GPCM-website, die je vindt via deze link. Uitgever en CEO Peter van Balsfoort van BBP Media zegt het volgende over de feestelijke avond en de stand van het vak:

'Content is persoonlijker geworden, origineler en humoristischer. Dat laatste ook zeker als reactie op de donkere tijden van de afgelopen twee jaar. We zijn nog beter gaan luisteren naar wat de mensen willen horen en zien. Wat raakt je nou echt als consument en hoe helpen wij je verder? Niet met platte advertenties, maar met inspirerende, informatieve en relevante content die het merk in de juiste context plaatst. Of dat nou is in de vorm van print, video of podcast, het medium past bij elke doelgroep.

Ik ben supertrots dat we terug zijn! En dat de merken en bureaus de originele Grand Prix trouw zijn gebleven. Deze avond en onze special say it all: geweldige cases die stuk voor stuk aantonen dat contentmarketing een nieuwe stap heeft gemaakt. Een stap naar volwassenheid. Alle lof voor inzenders, juryleden en prijswinnaars. Samen staan we sterk, zoveel is maar weer bewezen.'


Hier vind je de jury-rapporten en de uitgebreidere uitslagen.

ALLE WINNAARS VAN HARTE GEFELICITEERD!
(en tot volgend jaar)



fotocredit: Alexander Naglestad / Unsplash

 


 


 

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken