Qatar koopt positieve verhalen in met Oranje-snoepreis
- Content
- 3 nov 2022 @ 08:34
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - ConceptenOnderzoekStorytelling
- 3 nov 2022 @ 08:34
- Peter van Woensel Kooy
WK-organisator Qatar betaalt de reis en het verblijf van 50 supporters van het Nederlandse elftal. Twee van hen, zogeheten Fan Leaders, ondertekenden een verklaring inzake positieve posts op social media.
Dat meldt de NOS. Er is Qatar veel aan gelegen een positief beeld van het land naar buiten te brengen, constateert onder andere De Volkskrant. 'Sinds het WK in 2010 aan de Golfstaat werd toegewezen, is het toernooi omstreden, vanwege de corruptie die gepaard ging met de toewijzing en grootschalige mensenrechtenschendingen in het land. Sinds 2010 kwamen er in Qatar 6.500 arbeidsmigranten om, van wie een deel bij werkzaamheden voor het WK.'
Volgens de NOS is het de eerste keer dat een organiserend land gewone fans betaalt om naar het WK te reizen. Bekijk hier het document dat tot de gewenste 'storytelling' moet leiden. Bij eerdere WK-tournooien was al wel gebruikelijk dat VIPs, zoals oud-voetballers en influencers, op kosten van organisaties, deelnemende landen of sponsors naar grote sporttoernooien afreizen. De supporters zeggen zich volgens de NOS weliswaar 'bewust te zijn van de twijfelachtige reputatie van de Golfstaat, maar wijzen erop dat de KNVB heeft besloten om te gaan en dat zij zich als trouwe individuele fans achter die afweging scharen.'
Nederlandse politici hebben daarnaast baat bij een goede relatie met Quatar als energieleverancier. Uit recent onderzoek op MarketingTribune blijkt dat het WK in Qatar niet echt leeft in Nederland.
(PvWK, bronnen: NOS, Volkskrant, ANP en MT | beeld: Jorgen Hendriksen / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- EasyToys domineert straatbeeld met gewaagde adventskalenders
- KPN tv-app uitgebreid om voetballiefhebbers te trekken
- Jan magazine en Hema winnen Best Use of Content Commerce award
- 65 jaar Barbie: geen pensioen, wel een boek
- Verlanglijstje speelt hoofdrol in Sinterklaascampagne Bol
- Albert Heijn lanceert magazine en platform voor vrouwen in de...
Laatste Nieuws
- Verlanglijstje speelt hoofdrol in... 01-11-2024
- Albert Heijn lanceert magazine en... 01-11-2024
- Extra aandacht RegioBank voor sparen... 30-10-2024
- RIVM vraagt aandacht voor... 29-10-2024
- KPN tv-app uitgebreid om... 25-10-2024
- Jan magazine en Hema winnen Best Use... 25-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing