Customer magazines lijken online activiteiten te stimuleren

  • Content
  • 21 mei 2012 @ 13:29
  • Link
  • Suzanne de Bakker
    Suzanne de Bakker

    docent Master Corporate Communicatie
    Universiteit van Amsterdam
  • Onderzoek

Onlangs rapporteerde ik over effectiviteit van customer media in Engeland. De APA heeft toonaangevend onderzoek kunnen ontwikkelen, via de Advantage Study. Vrijwel overal ter wereld worden deze resultaten gebruikt om de effectiviteit van customer media aan te tonen. In dit blogartikel een overzicht van de conclusies over crossmedia-effecten van gedrukte en online media.

Uit de Advantage Study blijkt dat gedrukte en online media op verschillende manier worden gebruikt.

  • Magazine:
    • Langere leestijd, en er wordt meer diepgaand gelezen.
    • Wordt vaker opnieuw opgepakt.
  • Online:
    • Kortere leestijd, met een meer functioneel doel.
    • In beperkte gevallen wordt online diepgaander gelezen.
  • Succesvolle redactionele combinaties zijn gebaseerd op:
    • Inhoud en presentatie van print en online dienen verschillend te zijn.
    • Online biedt de mogelijkheid om te scannen.
    • Print is voor de verdieping en kost meer tijd.
  • De combinatie van print en online is het meest effectief.
  • Er is bewijs van een crossover-effect, waar blootstelling aan het ene kanaal lezers leidt naar het andere kanaal.

Customer magazines lijken online activiteiten te stimuleren:

  • 39 % van de lezers van een magazine zegt dat het magazine heeft gestimuleerd tot online informatieverschaffing en aankoop.
  • Geadresseerde magazines zetten meer aan tot het bezoek aan de website dan magazines die je uit de winkel kunt meenemen (26 % versus 23 %).
  • 18-24 jarigen voelen zich het meest gestimuleerd door print om online een aankoop te verrichten.
  • De groep 25-44 jaar is de groep bij uitstek die online gaat om zich in een merk te verdiepen naar aanleiding van een gedrukt magazine.

Customer magazines blijken populair bij jongeren te zijn.

  • Geadresseerde customer magazines zijn volgens het onderzoek het meest gewild bij jongeren tussen 18 en 24 jaar.
  • Deze ogenschijnlijk moeilijk bereikbare groep is het meest bereid om naar aanleiding van het magazine online te kopen en om een titel door te geven aan een vriend. Bovendien zegt deze groep dat andere marketinginspanningen van een merk zoals advertenties vaker worden herkend als het customer magazine is gelezen.
  • Bijna twee keer zoveel personen uit deze groep geeft aan de voorkeur te hebben voor geadresseerde verspreiding van een customer magazine dan elke andere leeftijdsgroep.

Suzanne de Bakker

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken