[column] Heb je al een influencer aan boord?
- Content
- 7 sep 2020 @ 10:51
- Link
-
Sak van den Boom
adviseur, expert contentmarketing
zelfstandig ondernemer - Vloggen
- 7 sep 2020 @ 10:51
- Sak van den Boom
De coronatijd is volgens Sak van den Boom de periode bij uitstek om je bureau eens goed door de mangel te halen. Wat ontbreekt, ben ik up to date, wat mis ik, hoe kan ik mijn klanten nog beter servicen?
Wanneer je als bedrijf, merk of instelling een bureau zoekt, gelden er dan in deze tijd andere criteria dan in het verleden? Een doordenker, want op het eerste gezicht zou je denken nee. Ik wil bij mijn nieuwe bureau de belangrijkste klant kunnen worden. Dus zijn er voldoende uren beschikbaar, kan men topkwaliteit leveren, creativiteit is super belangrijk, proces of georganiseerdheid telt mee en natuurlijk de tariefstelling. Maar er zou nog wel eens een ander belangrijk aspect kunnen gelden.
Heeft het bureau influencers aan boord? Deskundigen die er blogs, vlogs of pods op na houden en hun kennis en mening niet onder stoelen en banken steken. Deskundigen die af en toe eens spreken op podia, schrijven voor vakbladen en weten wat de trends zijn. Deskundigen die een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het werk dat wordt gevraagd, en die op hun beurt ondersteuning kunnen krijgen bij hun werk op sociale media. Zo kan het mes aan twee kanten snijden. Bureaus met een slimme marketingstrategie en geen hap-snap-beleid. Ieder bureau is natuurlijk uniek. Maar hoe uniek is uniek? Hetzelfde roepen wat anderen roepen is niet uniek.
Het is verbazingwekkend hoe sommige bureaus zichzelf verwaarlozen en nog steeds pronken met verouderde websites en oud nieuws, zelfs de klantenlijst is niet up to date.
Wat zegt dat over zo’n marktpartij? Soms worden klanten vermeld waar in het grijze verleden voor is gewerkt. Als dat er niet bij staat, is zo’n klantenlijst nepnieuws. Zoiets kan niet meer in deze tijd.
Bij de grote bedrijven die op zoek zijn naar een nieuw bureau heb je speciale afdelingen die zich voor honderd procent bezighouden met inkoop en een partij tot op het bod screenen. Terecht, zeker in deze tijd. Voor je je verbindt en overlevert wil je weten met wie of wat. Naast creativiteit gaat het dan om continuïteit en solvabiliteit. Geen sinecure in deze tijd. Hoe zien de arbeidscontracten van medewerkers eruit. Zijn ze net aan boord, lopen contracten binnenkort af?
Wat een gezeur denk je misschien. Volgens mij niet. We leven nu in een tijd waarin de relatie tussen klant en bureau cruciaal wordt. Bureaus moeten veel beter in kaart brengen op welke manieren ze zich kunnen onderscheiden, hoe klanten worden bediend, en vooral of het hele team zich bewust is van de authenticiteit van het bureau. Wat zijn de risico’s van de organisatie in deze tijd? Werken op afstand bijvoorbeeld. Hoe sluit dat aan bij de cultuur die je als bureau wilt uitstralen? Succesvol zijn begint bij mensen. Eigen verantwoordelijkheid nemen, maar ook kunnen samenwerken. Met klanten en collega’s. Wat zijn de drijfveren van medewerkers, van het bureau en hoe kun je samen optrekken met een klant die op zoek is naar nieuwe kansen.
Maar als bureau mag je je kop niet in het zand steken. Een conclusie zou kunnen zijn dat je het met je huidige team niet meer redt, dat je mensen met andere competenties nodig hebt
De crisis maakt het vrijwel onmogelijk om te voorspellen hoe de economie er volgend jaar voor staat. Influencer, blogger of vlogger, wie zal het zeggen. Maar als bureau mag je je kop niet in het zand steken. Een conclusie zou kunnen zijn dat je het met je huidige team niet meer redt, dat je mensen met andere competenties nodig hebt. Doormodderen is onverstandig. Want we leven in een andere tijd. Ook je klanten en potentiële klanten. Realiseer je als bureau dat uiteindelijk die klanten en potentiële klanten de reddende engelen zijn. Als je niet in actie komt en van de toren roept dat je in een nieuwe jas zit, horen ze het nooit. Spring nu op de rijdende trein van deze nieuwe tijd.
-
Sak van den Boom
- Werkt bij: zelfstandig ondernemer
- Functie: adviseur, expert contentmarketing
- Website:https://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- EasyToys domineert straatbeeld met gewaagde adventskalenders
- KPN tv-app uitgebreid om voetballiefhebbers te trekken
- Jan magazine en Hema winnen Best Use of Content Commerce award
- 65 jaar Barbie: geen pensioen, wel een boek
- Verlanglijstje speelt hoofdrol in Sinterklaascampagne Bol
- Albert Heijn lanceert magazine en platform voor vrouwen in de...
Laatste Nieuws
- Verlanglijstje speelt hoofdrol in... 01-11-2024
- Albert Heijn lanceert magazine en... 01-11-2024
- Extra aandacht RegioBank voor sparen... 30-10-2024
- RIVM vraagt aandacht voor... 29-10-2024
- KPN tv-app uitgebreid om... 25-10-2024
- Jan magazine en Hema winnen Best Use... 25-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing