[column] Social media: maak je merk zo persoonlijk mogelijk
- Content
- 19 okt 2020 @ 10:48
- Link
-
Emilie Tabor
Founding Partner & CMO
IMA - Influencermarketing
- 19 okt 2020 @ 10:48
- Emilie Tabor
Hoe val je nog op in het immense aanbod op sociale media? En hoe krijg je de status van love brand? Onder meer door waardevolle connecties te leggen volgens Emilie Tabor.
Er heeft een duidelijke verschuiving plaatsgevonden in de interactie tussen mensen en merken. Vroeger was het minder ingewikkeld voor merken om zichtbaar te blijven door te adverteren. Tegenwoordig kan het publiek zich niet alleen gemakkelijker afmelden voor advertenties, ook hebben merken te maken met meer concurrentie in content die anderen brengen.
In de digitale wereld, waar informatie en content 24/7 beschikbaar is, is het voor merken een uitdaging geworden om de volledige aandacht van het publiek te pakken
De merken die dat wel voor elkaar hebben gekregen, hebben een goudmijn gevonden aan een sterke en loyale gemeenschap bestaande uit consumenten die echt fan zijn van het merk.
Maar hoe laat je jouw stem horen in deze drukke online omgeving? De sleutel is ervoor te zorgen dat consumenten zich verbonden voelen met jouw merk. We hebben hieronder een aantal tips opgesomd om dat te bereiken.
Eerder, konden merken gemakkelijker onopgemerkt voorbijgaan aan het innemen van een standpunt over belangrijke onderwerpen. Nu, daarentegen, nemen nieuwe consumenten geen genoegen met deze terughoudendheid en verwachten ze dat merken hun waarden uitdrukken en naleven.Om niet in de vergetelheid te raken, zullen merken hierin moeten meegaan.
De beste manier om dat te doen, is door trouw te blijven aan jouw visie, missie en identiteit. Dit vormt de basis van jouw merkpersoonlijkheid. Je zal dit moeten gebruiken om de conversatie te starten over onderwerpen die jij en jouw doelgroep belangrijk vinden. Jouw gemeenschap verwacht dat je een standpunt inneemt. Als je dat doet, zal zij een sterkere verbinding met je maken.
Mensen willen niet zich verenigen met merken, maar met andere mensen. Hoe persoonlijker jouw merk overkomt, des te sterker men zich verwant voelt met het merk, hetgeen ertoe leidt dat de band met jouw publiek wordt versterkt.Door het verpersoonlijken van jouw content en de communicatie met jouw publiek, biedt je hen wat ze nodig hebben: die persoonlijke benadering.
Zorg ervoor dat jouw klanten altijd centraal staan in jouw strategieën.
Wat levert het hen op? Welke prikkel geef je hen om deel uit te maken van jouw gemeenschap? Dit kan alles zijn dat waarden toevoegt: van een eerdere toegang tot promoties tot een vermelding op het Instagramkanaal van het merk, of zelfs door middel van content die jouw gemeenschap kan waarderen.
Het is erg belangrijk om goed na te denken over de content op jouw sociale mediakanalen. Het is goed om mooie content te maken, maar houdt er rekening mee dat nieuwe consumenten op zoek zijn naar waarden waarmee ze zich kunnen verbinden. De content zal daarom vooral dat laatste moeten opleveren. Zorg ervoor dat jouw content op sociale media communiceert over onderwerpen waar jij voor staat (denk aan authenticiteit) en waardevol is voor jouw gemeenschap. Uiteindelijk zal dit publiek aantrekken met dezelfde interesses en standpunten, waarmee je vertrouwen en loyaliteit opbouwt.
Hoe influencers connecties kunnen bevorderen namens merken
Een geweldige manier om al het bovenstaande te bereiken, is door te werken met influencers. Ten eerste, door jouw merkboodschap te koppelen aan influencers die al uitdragen waar jij voor staat, geef je richting aan het imago van jouw merk. De influencers met wie jij werkt, kunnen de boodschap voor en namens jou overdragen. Bovendien is de keuze om met deze influencers te werken al een boodschap op zich.
Daarbij kunnen influencers helpen om jouw merk in persona te definiëren, om het zo persoonlijker te laten maken. Je hebt iemand om jouw normen en waarden te personifiëren. Het is een persoonlijke vertaling van jouw boodschap dat op verschillende manieren wordt overgebracht, en een breder publiek aanspreekt. Vergeet daarbij niet dat de volgers al een band met hen hebben opgebouwd en niet alleen hun content waarderen, maar ook hun mening en aanbevelingen vertrouwen.
Benut de autoriteit van influencers en de wijze waarop zij een boodschap kunnen overbrengen. Door gebruik te maken van de persoonlijke connectie die zij hebben met hun publiek en hun creatieve vermogen om de brug te slaan tussen jouw merk en hun publiek, zet je een stap in de goede richting.
-
Emilie Tabor
- Werkt bij: IMA
- Functie: Founding Partner & CMO
- Website:https://imagency.com/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Hema Merk van het Jaar tijdens uitreiking Grand Prix Content...
- Milieuorganisaties lanceren “Op vakantie? Denk dichtbij”
- Opblaasbare bioscoop Cinekid maakt rondreis door Nederland
- 'Brabant herinnert' staat stil bij 80 jaar vrijheid en...
- Campagne BrightPensioen wijst consumenten op invloed...
- [column] De groten kunnen nog veel leren van de kleintjes
Laatste Nieuws
- 'Brabant herinnert' staat stil bij... 14-11-2024
- Opblaasbare bioscoop Cinekid maakt... 14-11-2024
- Hema Merk van het Jaar tijdens... 12-11-2024
- Campagne BrightPensioen wijst... 12-11-2024
- Milieuorganisaties lanceren “Op... 08-11-2024
- Verlanglijstje speelt hoofdrol in... 01-11-2024