[column] Goede sier van de Honda e
- Design
- 9 jul 2021 @ 11:52
- Link
-
Jos van den Bergh
strategy director
Bureau CRC - Automotive
- 9 jul 2021 @ 11:52
- Jos van den Bergh
Sinds een klein jaar is het autolandschap weer een hebbeding rijker. En dit keer geen Italiaans raspaard of steigerende stier, maar een volledig elektrische auto met zowel trendy looks als een volledig elektrische aandrijving.
Een model dat enerzijds lekker premium maar anderzijds ook heel bereikbaar is, zeker als je kiest voor private lease. Ook een auto die de aandacht verdient van onze trendsettende en op technologie gerichte marketingkringen. Een citycar die niet alleen met techniek, maar ook met slimme details goede sier maakt. Echt een auto voor marketeers en creatievelingen dus. We hebben het hier over de Honda e.
Voor het eerst gepresenteerd op de Internationale Auto Ausstellung in 2019, vorig jaar op de markt gebracht en inmiddels staan de eerste exemplaren op kenteken. Zij fleuren met hun high tech verschijning het straatbeeld op. Na een recente kennismaking vond ik het daarom goed om op deze plek eens in te zoomen op de Honda e.
Met de kleine ‘e’.
De looks van de kleine Honda vallen direct op. Leverbaar in zowel chique als fleurige tinten priemen de ‘oogjes’ in het front je direct sympathiek tegemoet. In de verte doen ze je een beetje denken aan de eerste serie Honda Civic, het iconische model dat eind jaren ’70 en begin jaren ’80 in grote getalen op de weg was.
En profil blijft die verwantschap met de oer-Civic door je hoofd spoken. Je ziet het familie DNA.
Zonder dat het design overigens een herhaling van zetten is, want de Honda e ziet er ronduit hip uit. Past daarom prima op de parkeerplaats van reclamebureau, studio of tech-bedrijf. Leuk detail is dat de Honda e - ja je schrijft die naam inderdaad heel bescheiden met een kleine letter ‘e’ van ‘elektrisch - geen buitenspiegels maar buitencamera’s heeft. Techniek die ook mooi doorwerkt in het design van de auto en ervoor zorgt dat je binnen niet naar een spiegel maar naar een 6 inch scherm kijkt om het omliggende verkeer in de gaten te houden. Ook fijn voor de bus, want die kan er in de stad geen spiegels meer afrijden. De cameratechnologie levert ook vrijwel naadloze verbindingen tussen de voorruit en de A-stijl op. Heel mooi. Maar bovenal is deze cameraoplossing een supercoole asset die de Honda e tot een hebbeding maakt.
Weg Mini en jezelf voortaan positioneren met deze hippe Honda dus.
Goed excuus
In het interieur gaat de vernieuwende aanpak verder. Het is er aangenaam en het heeft door gebruik van chique, warme materialen iets lounge-achtig. Daar kunnen een hoop andere fabrikanten met hun ‘plastic fantastic’-aanpak bij elektrische stadsauto’s nog iets van leren. De Honda e heeft een ultramodern en volledig digitaal dashboard met maar liefst vijf schermen en een connected infotainmentsysteem. Rijden in de Honda e is daarom een heerlijk goed excuus voor je wekelijks oplopende schermtijd! In deze auto moet je en wil je wel. Alle schermen zijn even mooi geïntegreerd zodat de e’s modegevoelige bestuurders zich op passende en emissievrij wijze door de stad kunnen voortbewegen. Volledig connected ook. Want als je veel in steden rijdt moet je deze Honda e zeker op je lijstje zetten.
Ringverslinder
Interessant is ook de achterwielaandrijving, net even anders dan hoe veel concurrenten dit aanpakken. Het achterwielaandrijvingsplatform en de brede basis zorgen voor een ongekend dynamisch rijkarakter en dat maakt de Honda e helemaal een feest voor in de stad. Mooi zijn betekent hier niet dat je concessies aan het rijgedrag moet doen.
De Honda e combineert fraai design, technologie, premium materialen feilloos met een dynamische achterwielaangedreven rijbeleving.
De Honda e is uitgerust met een krachtige elektromotor die beschikbaar is in twee varianten, 100 kW (136 pk) of 113 kW (154 pk). En dat is prettig veel voor een moderne stadsauto, zeker als je weet dat het koppel met 315 Nm net zo indrukwekkend is. In 8 seconden zit je overigens op de 100 km/u. De Amsterdamse, Utrechtse of Rotterdamse ring verslindt de Honda e zo ook met gemak. De compacte batterij van 35,5 kWh biedt een bereik van maximaal 220 km wltp en dat is voor dagelijkse ritten binnen stad of agglomeratie meer dan voldoende. 30 minuten snelladen betekent overigens dat je weer 80% bereik hebt. Even een concept presenteren of een meeting met klant of bureau kan daarmee perfect.
Shortlist
De Honda e is zo een auto die de aandacht van ons marketeers verdient. Het model biedt vernieuwing dat we vaak ook in campagnes, oplossingen en concepten zoeken.
De Honda e differentieert maar zonder dat dit onderscheid richting klanten of collega’s ‘too much’ wordt.
Vandaar een warm pleidooi aan de marketingwereld om bij de volgende autowissel eens langs de Honda-dealer te gaan voor een kennismaking. Zelf ben ik na een kennismaking van mening dat de vernieuwende aanpak van Honda in dit citycar-segment ‘beloond’ moet worden. Wij marketeers moeten er immers toch een beetje voor zorgen dat het niet saai wordt op straat. Zeker als dat betekent dat je voortaan emissievrij en in connected lounge setting door de stad glijdt. Als stadse marketeer heb je dus weer een nieuw hebbeding op je autolijstje. Nu nog even kennismaken en dat kan uiteraard ook op Honda.nl
Jos van den Bergh (1973) werkte bijna 20 jaar lang in diverse pr- & communicatiefuncties in de auto-industrie en adviseert tegenwoordig met zijn bedrijf MediaMondo automotive en mediapartijen op het gebied van marketingcommunicatie, PR en media. Ook is hij als adviseur dealer marketing verbonden aan BranchePartners in Houten. Voor MarketingTribune volgt hij kritisch de ontwikkelingen in de autowereld. Ook marketing advies nodig? Mail Jos geheel vrijblijvend op jjbergh@gmail.com
-
Jos van den Bergh
- Werkt bij: Bureau CRC
- Functie: strategy director
- Website:https://crc-online.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- G-Star en Museum Rembrandthuis... 31-10-2024
- Suite702 creëert kunstige campagne... 28-10-2024
- BNO lanceert mission statement AI25-10-2024
- Nathalie van Sasse van Ysselt is... 20-10-2024
- Opvallers lanceert Inpakservice17-10-2024
- Xpeng mobiliteitspartner DDW 2024 17-10-2024