Albert Heijn in startblokken voor feestdagen - recordaantal online bestellingen verwacht

  • Food-en-retail
  • 28 nov 2017 @ 14:42
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • EvenementFoodWinkelen

Met 13 miljoen transacties in de winkels en op ah.nl én een kwart meer omzet dan in een reguliere week is kerst de drukste periode van het jaar voor Albert Heijn. De laatste dagen voor Kerst worden 17 miljoen dozen en kratten met producten afgeleverd bij Albert Heijn-winkels, verspreid door het land. De supermarkt bereidt zich voor op deze militaire operatie door onder andere 15% meer chauffeurs in te zetten en ruim 85.000 personeelsleden in te schakelen op de winkelvloer. AH verwacht een recordaantal online bestellingen.

Een toenemend aantal klanten kiest ervoor om de kerstinkopen op ah.nl te bestellen en daarom bezorgt Albert Heijn dit jaar voor het eerst de boodschappen thuis op zondag 24 en 31 december. Mede hierdoor wordt een stijging van 35% online bestellingen verwacht in aanloop naar Kerst ten opzichte van vorig jaar. En omdat de feestdagen naast eten en drinken ook om samenzijn, verbondenheid en sfeer draaien, viert Albert Heijn in honderden winkels Kerst met buurtgenoten.

Recordaantal online bestellingen verwacht
Ook al doet de ruime meerderheid van de Nederlanders kerstinkopen in de supermarkt,  voor een groeiend aantal klanten zijn de feestdagen een gelegenheid om voor het eerst online boodschappen te bestellen. De verwachting is dat dit jaar zo’n 7,5 miljoen houdbare en verse producten bij klanten thuisbezorgd gaan worden; een recordaantal voor de winkelketen. Vanaf deze week kunnen klanten die hun kerstinkopen op ah.nl doen alvast een bezorgmoment reserveren dat hen uitkomt. De bezorgmomenten op de dagen voor Kerst waren vorig jaar al een week voor Kerst volgeboekt. 

3 miljoen klanten op één dag
De drukste dagen in de winkels zijn vrijdag en zaterdag voor Kerst, meldt de retailketen. ' 'Zaterdag 23 december wordt veruit de drukste dag met naar verwachting 3 miljoen klanten die hun kerstinkopen komen doen. Ook zondag blijft druk; op de dag vóór Kerst slaat men vaak de versproducten én de laatste ingrediënten in. Veel verkochte producten in de kerstperiode zijn gourmetproducten, stoofperen, carpaccio, stokbrood, ragout en rollade. De onbetwiste nummer één is de feeststol, zowel online als in de winkels. Daar gaan er meer dan een miljoen van over de toonbank. De feestol en heel veel andere lekkernijen kunnen buurtgenoten proeven tijdens een kerstlunch die honderden winkels en ondernemers voor buurtgenoten organiseren om zo gezamenlijk Kerst te vieren.'

Hulp via WhatsApp en Allerhande Kerstbox met ‘sommelier’
Kerst is volgens AH voor veel mensen een hectische periode waarin ze wel wat (kook)hulp kunnen gebruiken. In 2015 was Albert Heijn de eerste supermarkt die ook via WhatsApp ondersteuning bood in de keuken. Vorig jaar zochten thuiskoks vooral last-minute advies en/of bevestiging en stelden vragen over oven- en gaartijden van vlees en de dikte van sauzen. Een andere service die Albert Heijn aanbiedt om het de thuiskok makkelijker te maken, is de Allerhande Kerstbox. Dit verspakket bevat alle ingrediënten en recepten voor een culinair viergangendiner. Dit is het eerste jaar dat de Kerstbox ook verkrijgbaar is voor twee personen én kan worden aangevuld met de bijbehorende Allerhande Wijnbox. Met deze Wijnbox, afgestemd op het viergangendiner, is het mogelijk de ultieme wijn-spijscombinatie te serveren. En voor het vierde jaar op rij kunnen klanten vlees, wild en gevogelte van de vakslager bestellen, aldus AH.
(PvWK)







 


 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken