[gamechanger] Reikhalzend uitkijken naar Vivera vega-steak

  • Food-en-retail
  • 6 jun 2018 @ 10:26
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Food

Gedacht werd dat de Vegetarische Slager zou debuteren met 's werelds eerste lekkere biefstuk uit planten. Maar nu gaat Vivera er met de scoop van door: in Engeland waar Tesco er al 40.000 verkocht. Op 11 juni volgt Nederland.

De opwinding is groot in de Engelse media: 'Nearly 40,000 vegan steaks have been sold by supermarket giant Tesco, following the product's launch in store last week. The retailer is the first supermarket chain in the world to sell the plant-based steak by Dutch brand Vivera', schrijft PB News. Een plantaardige biefstuk maken die ook nog eens lekker smaakt, volgens bijvoorbeeld de niet bepaald als 'vegan' geldende culi-journalist Felix Wilbrink, zou een game changer kunnen zijn. Eerder voorspelde de Vegetarische Slager Jaap Korteweg in MarketingTribune dat wanneer de smaak van vega-vlees dezelfde is of beter wordt dan echt vlees en wanneer dit alternatief goedkoper wordt dan echt vlees, er een kantelpunt wordt bereikt. Dan kun je beter het alternatief kiezen.

Biefstuk uit planten
Kortewegs bedrijf zet momenteel met crowdfunding een speciale vega-biefstukfabriek neer, maar hij zegt in een reactie op de Vivera-triomf in Tesco alleen maar blij te zijn met dit succes. 'Dit brengt onze vleesvervangerbranche als geheel alleen maar vooruit.' Biefstuk van DVS komt naar verwachting eind 2018 op de markt. Ook Vivera stelt DVS geen hak te hebben willen zetten. Ze willen 'samen vooruit'. De 100% plantaardige biefstuk waar Vivera momenteel wereldwijd mee in de media scoort, is zelfs ontwikkeld in de eigen tijd van een productontwikkelaar, onthult Vivera nu. 'Hij kwam naar ons toe en zei: nu moet je eens komen proeven', memoreert commercieel manager Gert Jan Gombert.

Jaar voorbereiding
Ruim een jaar is Vivera bezig geweest met de doorontwikkeling van de plantaardige biefstuk. Begin 2017 kwam een productontwikkelaar intern met een eerste versie, bevestigt Gombert in VMT: 'Bij ons kunnen productontwikkelaars één dag in de week volledig zelf invullen. Daar komt deze steak uit voort. We zijn nog een jaar bezig geweest om het product klaar voor de verkoop te krijgen. Veel tijd zat in het goed krijgen van de structuur, ongeveer 80% van de tijd. En de sappigheid en kruiding bleek ook nog lastig.' Bekijk hier de video die VMT maakte op de recente PLMA-beurs in Amsterdam over de plantaardige biefstuk van Vivera. 

Maandag geen gehaktdag
Op 11 juni 2018 komt de plantaardige Vivera-biefstuk ook naar Nederland. Vega- en vegan groepsapps en open en besloten communities op Facebook ontploffen intussen van enthousiasme. Flyers zoals hieronder worden gedeeld. We zijn nu al benieuwd naar het marketingsucces van deze steaks 2.0 en hoe de innovaties verder ondersteund worden op de Nederlandse markt.
(PvWK)















Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken