Actiegroep helpt supermarktketens vega-waren te promoten
- Food-en-retail
- 7 sep 2018 @ 08:55
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MVOFoodMarketing
- 7 sep 2018 @ 08:55
- Peter van Woensel Kooy
Stichting Even Geen Vlees wil dat supermarktketens afscheid nemen van vleesreclames. Daarom heeft de stichting vegan reclames ontworpen voor de vijf grootste supermarktketens in Nederland. Daaraan ontbreekt het namelijk te vaak. 'Op plantaardig voedsel zit uiteindelijk een betere winstmarge.'
Dit zou de supermarkten volgens stichting EGV kunnen aansporen om hun marketingbudgetten te vergroenen. De uitingen die u hieronder allevijf kunt zien, vormen bovendien een inspiratiebron voor verantwoorde foodmarketeers.
Aantal vleesreclames toegenomen
In de eerste helft van dit jaar maakten supermarktketens meer reclame voor vlees dan het jaar ervoor, signaleert EGV. Zie ook de infographic boven dit artikel. Dit komt vermoedelijk door de opkomst van 1-ster Beter Leven vlees, denkt de stichting. 'Terwijl het aantal reclames voor vlees toeneemt, daalde de vleesverkoop vorig jaar met 1,7 procent, blijkt uit cijfers van marktbureau IRI', reageert Armanda Govers van stichting Even Geen Vlees verbaasd. Zij denkt dat de vleesverkoop nog meer zou dalen als er niet zoveel reclame werd gemaakt voor vlees. 'Er is immers steeds meer bekend over de nadelen van vlees. Je kan je afvragen waarom supermarkten trekken aan een dood paard.'
Plantaardig aantrekkelijker aanprijzen
De reclames die de stichting bedacht voor Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Plus en Aldi beelden plantaardig voedsel op aantrekkelijke wijze af, geheel in de huisstijl van de ketens. Govers vindt het tijd dat supermarkten anders gaan kijken naar vlees versus vegan: 'Je hoeft maar op Instagram te kijken om te beseffen dat plantaardig eten een groter gevoel van luxe biedt dan een zompig stuk vlees. Tegelijkertijd is een plantaardig eetpatroon voordeliger dan een dierlijk eetpatroon, zowel voor de portemonnee als voor het milieu en de gezondheid.
Insta-beeldtaal ter promotie groenten
Om plantaardig eten aan de man te brengen zouden supermarkten het aantrekkelijker moeten aanprijzen. Een voorbeeld dat Govers noemt is het ‘delicieux’ format van Lidl. Hierbij wordt vaak vlees of een romig dessert afgebeeld. De stichting ziet er kansen in om plantaardige gerechten in ‘Instagram stijl’ te promoten om de consumenten echt te verleiden. De foto die de stichting gebruikte voor de Lidl reclame komt bijvoorbeeld van Instagrammer @veggiereporter.
Waarom plantaardig?
Volgens onderzoek van Oxford University zou de wereld veel gezonder en rijker zijn als men overstapt van dierlijk naar plantaardig voedsel, benadrukt Govers. 'De besparingen zouden kunnen oplopen tot 1000 miljard dollar per jaar. Dit komt bijvoorbeeld door lagere zorgkosten en doordat er minder werkdagen verloren gaan omdat mensen zich minder vaak ziekmelden. Ook zou een plantaardig eetpatroon zorgen voor 70% minder uitstoot van voedselgerelateerde broeikasgassen.'
Deze andere grote studie van Oxford University toont bovendien aan dat er 75% landbouwgrond zou vrijkomen als iedereen mondiaal zou overstappen van vlees en zuivel naar plantaardig voedsel. Dat is een gebied groter dan de VS, China en de EU bij elkaar, herinnert stichting Even Geen Vlees ons nog even fijntjes.
Hogere marges
Er is nog een belangrijke reden om meer te investeren in plantaardige marketing, aldus Govers. 'Op plantaardig voedsel zit uiteindelijk een betere winstmarge dan op dierlijke producten. Voor plantaardige producten is zoals gezegd aanzienlijk minder land en grondstof nodig, omdat er in dit geval geen veevoer verbouwd hoeft te worden. Als de productie van vleesvervangers rap wordt opgeschaald, dan rollen de knaken binnen.'
Vijf voorbeelden voor AH, Lidl, Aldi, Jumbo en Plus
Uit cijfers van het CBS blijkt dat de gemiddelde Nederlander 21 procent van het boodschappengeld besteedt aan vlees. Het zou voor supermarkten voordeliger zijn als dit geld naar producten gaat waar een betere winstmarge op zit. Hieronder ter inspiratie de vijf gratis creaties voor vijf verschillende formules. Credits: EGV. Een positieve manier van actievoeren, in elk geval.
(PvWK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Beter Leven vlees
- actie
- Lidl
- vegetarisch
- Aldi
- vleesverkoop
- supermarkten
- reclame
- Plus
- Jumbo
- stichting
- slacht
- vlees
- EGV
- Even Geen Vlees
- reclame
- groenten
- Armanda Govers
- vegan
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Kerst 2024: Kevin the Carrot voor de 9e keer in actie voor Aldi
- Nieuw foodmerk Jumbo's in Nederland en België van start
- Huidverzorgingsmerk The Ordinary start anti-Black...
- Kruidvat voor tweede keer ABN Amro Retailer of the Year
- Nieuw winkelconcept Bever wil retail en consumptie herdefiniëren
- Nieuwe stek Just Eat Takeaway en Thuisbezorgd
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- CMO in het diepe: Bram van IJsel... 14-11-2024
- Kerst 2024: Kevin the Carrot voor de... 13-11-2024
- Blokker failliet verklaard door... 13-11-2024
- Lidl lanceert een met Coca-Cola... 13-11-2024
- Albert Heijn lanceert Mijn AH... 11-11-2024
- Nieuw kennisplatform voor non-food... 11-11-2024