AH start met 'dark kitchen' onder label Allerhande Kookt

  • Food-en-retail
  • 11 jan 2019 @ 09:01
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketing

Albert Heijn is onder de naam 'Allerhande Kookt' zijn eerste horecakeuken gestart in Amsterdam. De retailmarktleider in Nederland wil warme maaltijden gaan bezorgen vanuit de buurt De Baarsjes. Bij succes ligt uitrol voor de hand.

Al eerder gaf Ahold Delhaize-topman Wouter Kolk in MarketingTribune aan dat de aard van de bestaande winkels aan verandering onderhevig is. Ook in foodbox-bezorging, onder volgers van dit platform beter bekend als het 'boxtoernooi', nam AH lang het voortouw. Intussen zijn complete maaltijden met verse ingrediënten in een zak (in de winkel) in opkomst en ontpoppen retailzaken zich tot plek waar je ook eet: de supermarkt wordt 'superant'. De Allerhande Kookt-distributiecentra voor vers bereid food zijn een logische volgende stap in deze ontwikkelingen. In de eigen keuken kookt een professioneel team onder leiding van een chef-kok maaltijden met de vertrouwde Allerhande-signatuur. Thuisbezorgd.nl en Deliveroo bezorgen de maaltijden binnen een half uurtje warm bij de klant.

500 maaltijden per dag
De maaltijden kosten tussen de €7,50 en €12,50, signaleert Distrifood. Volgens AH raakt het online bestellen van eten en drinken raakt steeds meer ingeburgerd. 'In een keuken in Amsterdam West worden door het Allerhande Kookt-team verschillende verse maaltijen bereid. Dat gebeurt vlgens het principe van "ontkoppeld koken" waarbij productie en uitgifte in tijd van elkaar gescheiden zijn. De capaciteit van de keuken is tot 500 maaltijden per dag bij aanvang', aldus Distrifood. De gerechten uit Allerhande die je normaal zelf zou koken, maken wij nu voor je en staan binnen een half uur lekker warm op tafel, belooft Marit van Egmond, directeur commercie bij Albert Heijn over de pilot. Gemak en kwaliteit dus, snel thuisbezorgd door je vertrouwde retailmerk AH en culi-merk Allerhande. Klinkt als een slimme zet. In een op hol geslagen huizenmarkt als die van bijvoorbeeld Amsterdam zou je zelfs kunnen denken aan keukens die zo kunnen worden 'ge-outcourced' en tot extra slaap- of studeerkamer kunnen worden omgebouwd. Ruimtewinst.


Kleine stap voor retailers
Een slimme stap van AH, denkt ook hoogleraar Retailmarketing Laurens Sloot. 'Tot nu was het model dat klanten naar de winkel kwamen en producten kochten, maar daar zit maar weinig groei in. En ze zien natuurlijk ook dat de consument steeds meer gemaksoplossingen wil', reageert hij op RTLZ. Sloot noemt kant-en-klaar-maaltijden, voorgesneden groenten en oplossingen als maaltijdboxen. 'Het thuisbezorgen van versgemaakte maaltijden is voor de supermarkten maar een kleine stap qua product-marktcombinatie.'

Culinaire inspiratie
Met Allerhande Kookt zet Albert Heijn naar eigen zeggen de volgende stap in foodservice. Eerder introduceerde de supermarkt het Bakery Café en de Deli Kitchen in winkels en sinds december hebben AH to go en Thuisbezorgd.nl in Amsterdam een samenwerking. 'Albert Heijn gelooft dat de groeiende behoefte aan gemak en directe consumptie meer kansen biedt in de markt van foodservice. Allerhande begon in 1954 als krant, in 1983 werd het een magazine. Inmiddels is Allerhande uitgegroeid tot een omvangrijk omnichannel contentplatform. Met een magazine, website, apps en receptkaarten is Allerhande een onuitputtelijke bron van culinaire inspiratie. Zo staan er maar liefst 16.000 recepten online en is er voor elk moment een lekker recept. Handige video’s helpen thuiskoks met kooktechnieken en stap voor stap bereiding van gerechten. Met een oplage van ruim twee miljoen is Allerhande een van de meest gelezen bladen in Nederland', schetst de retailer nog even de achtergrond van dit nieuwe spectaculaire initiatief, dat de gevestigde horecaverhoudingen zal laten schudden.

Allerhande Kookt start op 11 januari 2019. 
(PvWK)

Beeld boven: gerechten die door Allerhande Kookt worden gemaakt, hieronder AHK-trailer (credit: Albert Heijn)







Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken