[onderzoek] FSIN: 'Foodretail passeert foodservice'

  • Food-en-retail
  • 8 jan 2019 @ 09:15
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingOnderzoekFood

Uit eten gaan en de bezorgmaaltijd worden populairder, blijkt uit verse cijfers die Foodservice Institute Nederland vandaag op de Horecava presenteert. Foodretail zal over een paar jaar zelfs de bezorgmarkt domineren en meer omzet binnenhalen dan foodservice.

De bezorgomzet binnen de totale foodmarkt is in vijf jaar verviervoudigd, van 975,5 miljoen in 2014 tot een verwachte omzet van 4 miljard euro in 2019, zo becijfert FSIN van oud-MarketingTribune hoofdredacteur Jan-Willem Grievink op de beurs. Dat is volgens zijn team bijna 6 procent van de totale foodmarkt. De cijfers staan in het nieuwe FSIN Dossier Delivery 2019. Hierin blikt het instituut vooruit op de omzetontwikkelingen in de bezorgmarkt tot 2025. Daarin gaat het om zowel boodschappen (foodretail) als maaltijden (foodservice).

Supermarkt wordt superant
De opbrengsten in de branche lagen 5,5 procent hoger dan in 2017. De bezorgomzet van de foodservicebedrijven zat met 1,7 miljard euro ruim 13 procent in de plus. Ook supermarkten en andere foodwinkels leveren bestellingen van boodschappen steeds vaker bij mensen thuis af. Hier is sprake van een plus van 29 procent en bijna 1,5 miljard euro aan bezorgomzet.

BTW-verhoging jaagt omzet aan
'Als deze trends zich doorzetten zal het klassieke supermarktmodel van weekboodschappen onder druk komen te staan', voorspelt Grievink in Het Parool. Hij verwacht in de komende jaren een doorbraak van het fenomeen 'superants'. Dat is een mix van de functies van supermarkt en restaurant.In 2018 bereikt de totale online foodmarkt een omvang van 3,2 miljard euro. Dat is een stijging van ruim 20 procent ten opzichte van vorig jaar. In 2025 verwacht het FSIN een omzet van ruim 6 miljard euro. De vooruitzichten voor de horecabranche blijven voorlopig goed, aldus Grievink. De verhoging van het lage btw-tarief naar 9 procent alleen al zou volgens de marktonderzoekers in 2019 een omzetverhoging van meer dan 1 miljard euro kunnen veroorzaken. Het FSIN voorziet dat de buitenshuisconsumptie dit jaar ruim 6 procent groeit.
(bronnen: Parool, FSIN, Snackkoerier, MT en Rai)

Meer info bij FSIN

Foto boven: Brooke Lark / Unsplash








Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken