RetailSonar grootste Europese location intelligence speler na inlijving Geocible
- Food-en-retail
- 20 sep 2021 @ 08:49
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - RetailVerkoopOnderzoek
- 20 sep 2021 @ 08:49
- Peter van Woensel Kooy
Steeds de juiste locatiebeslissingen nemen dankzij data en slimme algoritmes, dat is het uitgangspunt van RetailSonar. Een fikse overname versnelt nu de actieradius van het bedrijf.
RetailSonar is een Nederlands-Belgische scale-up die de locatiestrategie van Action, Randstad, Jumbo, McDonald’s, Bouwmaat en VodafoneZiggo ondersteunt.
Met de overname van het Parijse studiebureau Geocible brengen ze hun internationale expansie in een nieuwe stroomversnelling. “Sinds corona is er voor retailers geen enkele ruimte meer voor foute beslissingen”.
Elk jaar meer dan 8.000 locatie-simulaties
'RetailSonar telt anno 2021 meer dan 200 internationale klanten', vertelt ceo Dieter Debels. 'Dat zijn stuk voor stuk retailers en dienstverlenende bedrijven, die dankzij het RetailSonar-platform steeds de juiste locatiebeslissingen nemen. Optimalisatie, krimp, sluitingen of expansie, elk jaar rekenen onze klanten samen meer dan 8.000 scenario’s door in hun eigen platform. Zo ondersteunen we de locatiekeuzes van Plus, Intratuin, Leen Bakker, Decathlon en Adecco.'
Europese expansie in cijfers
Internationalisatie is een essentieel onderdeel van het RetailSonar-DNA, vervolgt hij. 'Onze oplossingen zijn op dit moment beschikbaar in 14 Europese landen. Daar komt jaarlijks data uit nieuwe landen bij. We zijn met stip marktleider in de Benelux en hebben daarnaast ook al flink wat tevreden Franse klanten. We zien Frankrijk als één van onze belangrijkste groeimarkten. Om onze ambities waar te maken zochten we naar een geschikte overname-partner.'
Geocible: meer dan 20 jaar geomarketing-ervaring
De keuze viel op het Parijse geomarketingbedrijf Geocible. Algemeen directeur Olivier Lamy richtte het bedrijf op in 1997. 'Al 24 jaar lang zorgen we voor data-gedreven antwoorden op strategische locatievraagstukken. We staan bekend om onze ijzersterke kwaliteit. Vakwerk afleveren zit in ons bloed. Zelfs concurrenten praten vol bewondering over onze technologische expertise.'
90% accurate omzetvoorspellingen
'We maken nooit beloftes die we niet waar kunnen maken. Sinds de samenwerking met RetailSonar kunnen we nu ook de écht complexe vraagstukken beantwoorden. Met accuratere data, meer focus op optimalisatie en bovenal 90% accurate omzetvoorspellingen maken we samen de locatiestrategie in de Franse retailsector slimmer dan ooit.'
Au revoir Geocible, bienvenue RetailSonar France
Bij een nieuwe start hoort een nieuwe naam. 'Sinds 1 september 2021 gaat Geocible verder onder de naam RetailSonar France', vertelt Olivier Lamy, 'Vol vertrouwen & ambitie voegen we ons als nieuwste lid bij de internationale RetailSonar groep.'
Die groep telt ondertussen meer dan 45 experts met zes nationaliteiten en is actief vanuit drie verschillende kantoren: Utrecht, Gent & Parijs. Volgens CEO Dieter Debels maakt lokale expertise het verschil. 'Niet alleen de taal maar ook de lokale dynamieken & ervaring zijn cruciaal om voor elk land & elke sector de juiste locatiebeslissingen te garanderen.'
Internationale groei versnellen
Wat brengt de toekomst voor RetailSonar? 'De komende maanden focussen we verder op de uitrol van RetailSonar France. Daarna plannen we ook een externe investeringsronde om onze unieke oplossingen verder op te schalen en willen we snel verder groeien in andere Europese markten zoals Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Scandinavië.'
'In deze snel veranderende wereld is het essentieel om de vinger aan de pols te houden. Door onze internationalisatie versterken we non-stop de knowhow binnen onze organisatie. Daar profiteren ook onze bestaande klanten volop van.'
(PvWK, beeld: RS)
Over RetailSonar
'RetailSonar werd in 2011 opgericht door Dieter Debels. Deze Nederlands-Belgische scale-up helpt retailers om steeds de juiste locatiebeslissingen te nemen. Welke locaties kan ik sluiten of verkleinen? Wat is de impact op klanten & omzet? En waar liggen nog nieuwe interessante locaties? Retailers vinden alle antwoorden in hun eigen RetailSonar-platform dat op basis van AI en big data klantengedrag tot 90% accuraat voorspelt.'
(bron: RetailSonar)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Kerst 2024: Kevin the Carrot voor de 9e keer in actie voor Aldi
- Nieuw foodmerk Jumbo's in Nederland en België van start
- Huidverzorgingsmerk The Ordinary start anti-Black...
- Kruidvat voor tweede keer ABN Amro Retailer of the Year
- Nieuw winkelconcept Bever wil retail en consumptie herdefiniëren
- Nieuwe stek Just Eat Takeaway en Thuisbezorgd
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- CMO in het diepe: Bram van IJsel... 14-11-2024
- Kerst 2024: Kevin the Carrot voor de... 13-11-2024
- Blokker failliet verklaard door... 13-11-2024
- Lidl lanceert een met Coca-Cola... 13-11-2024
- Albert Heijn lanceert Mijn AH... 11-11-2024
- Nieuw kennisplatform voor non-food... 11-11-2024