Action groeit verder in 2022
- Food-en-retail
- 24 mrt 2023 @ 08:53
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - AccountabilityMarketing
- 24 mrt 2023 @ 08:53
- Peter van Woensel Kooy
Discountretailer Action meldt een netto-omzetstijging van 30% tot €8,9 miljard en een brutobedrijfsresultaat dat groeit naar €1,2 miljard. Het aantal winkels nam toe met 280 tot 2.263 in 10 landen.
Action creëerde 8.211 nieuwe banen in 2022 en zegt te blijven investeren in medewerkers.
De discounter heeft 2022 afgesloten met goede financiële resultaten. Het bedrijf groeide in de landen waarin het actief is en het aantal winkels nam toe met 280: een record. Daarnaast werd resultaat geboekt in het verbeteren van kwaliteit en duurzaamheid. Dit blijkt uit de Action Update over het afgelopen jaar die vandaag is gepubliceerd.
Resultaat groeit door bestaande en nieuwe winkels
Door groei van bestaande winkels en het openen van nieuwe steeg de omzet van Action in 2022 met 30% naar €8,9 miljard. Het resulterende brutobedrijfsresultaat ('operating EBITDA') groeide naar €1,2 miljard. Er werden 280 winkels geopend. Ook startte Action vorig jaar in Spanje, waarmee het bedrijf in tien landen actief werd. Het totale aantal winkels overschreed 2.000: er waren eind 2022 in totaal 2.263 Actionwinkels in tien landen. In maart 2023 opende Action de eerste winkel in Slowakije, het elfde land.
De omzetstijging is het gevolg van het openen van nieuwe winkels, een hogere bezoekfrequentie en een hoger aankoopbedrag per bezoek. Voor een deel speelt het wegvallen van Covid-19 gerelateerde beperkende maatregelen een rol, zegt het bedrijf uit Zwaag.
Action-CEO Hajir Hajji licht toe: 'We zien dat de vraag naar discount overal groot is. Onze formule met een relevant aanbod van 6.000 artikelen in 14 productcategorieën en veel variëteit tegen de laagste prijs is populair in alle landen waar we actief zijn. Onze klanten bezoeken Action zowel voor dagelijkse producten (schoonmaakmiddelen, persoonlijke verzorgingsartikelen als toiletpapier en maandverband) als voor bijvoorbeeld kleding of doe-het-zelfartikelen. Afgelopen jaar waren met name producten die inspelen op hoge energieprijzen (zoals plaids, dekens en kaarsen, red.) populair. Tegelijkertijd laten al onze productcategorieën groei zien.'
Action zet in op productkwaliteit en verduurzamen
Action zegt in te zetten op productkwaliteit en duurzaamheid met het eigen duurzaamheidsprogramma Action Sustainability Program. CEO Hajji: 'Action werkt vanuit de overtuiging dat het mogelijk is om klanten producten aan te bieden die de laagste prijs hebben én duurzaam kunnen zijn. We zijn er nog lang niet, maar maken stappen. Zo verminderden we in 2022 onze eigen CO2-emissies (scope-1 en -2) met 40%. Naarmate we meer voortgang boeken, scherpen we onze doelstellingen aan. Zo is de datum vervroegd waarop 100% van ons hout en katoen duurzaam moet zijn ingekocht, naar 2023 voor katoen en 2024 voor hout.'
Op het vlak van productduurzaamheid heeft Action inmiddels voor alle productcategorieën circulariteitsprogramma’s vastgesteld om samenstelling, gebruik en levensduur verder te verbeteren. Producten worden regelmatig bekroond met prijzen. De formule van huismerk SuperFinn vaatwasmachinetabletten werd verbeterd, resulterend in de award voor ‘Beste Product van het jaar 2022-2023’.
Daarnaast realiseerde Action voortgang op het gebied van bedrijfsduurzaamheid. Meer dan 1.900 Actionwinkels hebben geen gasaansluiting. 95% van de winkels heeft energiebesparende LED-verlichting. De resterende winkels worden voor eind 2024 van het gas afgehaald. Vorig jaar werd gemiddeld 10% energie bespaard per vierkante meter winkeloppervlakte.
Medewerkers basis voor succes
Action investeert in mensen, stelt de retailer. 'Wij creëren een positieve winkelervaring voor klanten en weerspiegelen de buurt waarin de winkels staan. Action biedt werk aan ruim 80.000 mensen met 136 nationaliteiten. In 2022 creëerde Action 8.211 nieuwe banen. 61.343 mensen hebben een training gevolgd, 2.667 collega’s hebben intern promotie gemaakt.'
Hajir Hajji: 'Dit jaar bestaat Action 30 jaar. Ik ben trots op alle medewerkers die ons hebben gebracht waar we nu staan. Met werk, trainingen en interne promoties vergroten we actief hun mogelijkheden en groeien ze met ons mee. Afgelopen jaar, maar ook de komende jaren als we Action verder ontwikkelen.'
Update 2022
Vandaag publiceert Action de Action Update 2022. Hierin wordt meer uitgebreid verslag gedaan van de ontwikkeling van Action in 2022, inclusief vorderingen van het duurzaamheidsprogramma Action Sustainability Program. Klik hier voor meer info.
Over Action
'Action is de snelst groeiende non-food discounter in Europa, met een steeds wisselend aanbod van 6.000 producten in 2.263 winkels voor 15 miljoen klanten per week. Daarnaast bezoeken elke week nog eens 6,5 miljoen consumenten Action.com. Action biedt werk aan ruim 80.000 mensen in 11 landen, met 136 verschillende nationaliteiten. In Nederland heeft Action 407 winkels en 21.951 medewerkers. Terwijl we ons voortdurend verrassende assortiment tegen de laagste prijzen aanbieden, verbeteren we actief onze producten op het gebied van kwaliteit en duurzaamheid zodat we de belofte van Action waarmaken: kleine prijzen, grote glimlach.'
(bron: Action)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Intertoys overgenomen door ToyChamp
- Jelle Mul (Patagonia): Marketing is uiteindelijk toch het...
- Brouwerij 't IJ: Amsterdam 750 verdient overdreven iconisch bier
- Column Lego: steen voor steen een succesvolle innovator
- Nieuw onderzoek toont groeiende populariteit van afhaalpunten...
- Huidverzorgingsmerk The Ordinary start anti-Black...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Gratis wassen bij Coolblue Energie05-11-2024
- Er moet er een de eerste zijn:... 05-11-2024
- Ingrid van Kempen (Ohra): 'We gaan... 05-11-2024
- Nieuw foodmerk Jumbo's in Nederland... 04-11-2024
- Blokker krijgt uitstel van betaling 04-11-2024
- Huidverzorgingsmerk The Ordinary... 01-11-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing