Pitch stilgelegd na vertrek Jorieke de Vries bij Lidl

Pitch stilgelegd na vertrek Jorieke de Vries bij Lidl
  • Food-en-retail
  • 27 jun 2023 @ 14:04
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Na 14 jaar vertrekt Jorieke de Vries-Goosen in september 2023 als hoofd marketing bij Lidl. De pitch voor een nieuw reclamebureau – Dept en Alfred waren nog in de race – is voorlopig on hold gezet.

Volgens De Vries-Goosen was er moed voor nodig om de knoop door te hakken, ook omdat ze nog geen andere aanstelling heeft. De reden van haar vertrek is, zo stelt zijzelf in een persoonlijke verklaring, vooral omdat ze het na 14 jaar een mooi moment vindt om verder te kijken. Maar ook de aangekondigde centralisatie vanuit het moederkantoor in Duitsland blijkt een belangrijke rol te spelen bij haar beslissing. De Vries: 'Het is een vooruitstrevende keuze, zeker voor een supermarkt. Maar daarom wel weer echt passend bij Lidl. Het is ook een logische keuze, want door te centraliseren kunnen we efficiënter werken en in heel Europa een consistenter beeld neerzetten. De komende tijd ga ik me beraden op mijn volgende stap in mijn carrière. Ik ben een merkenbouwer pur sang, dus ik sta te popelen om een ander merk net zo succesvol op de kaart te zetten.'

Ze kijkt terug op een 'prachttijd bij Lidl.' 'Vanaf het begin heb ik carte blanche gekregen om Lidl op de kaart te zetten. Toen ik er kwam, was er slechts een Reclameafdeling met een paar fte. We maakten reclame voor hetgeen we inkochten. Toen we beseften dat Lidl enorm groeide, hebben we de transitie naar een volwaardige marketingafdeling (thans 60 fte) gemaakt, inclusief de introductie van een complete, gelaagde marketingkalender en 360-campagnes.'

Volgens De Vries heeft zij samen met haar team echt aan het merk kunnen bouwen. 'Van Duitse discounter naar een supermarkt die niet meer weg te denken is uit Nederland. Met bekroonde versafdelingen, producten die niet onder doen voor A-merken en iedere week verrassende thema’s. Maar altijd voor de laagste prijs. We hebben er echt een lovebrand van gemaakt. Voorheen gingen mensen naar Lidl omdat ze móésten, vanwege een kleine portemonnee. Nu kunnen we met trots zeggen dat mensen naar Lidl gaan omdat ze het wíllen, ongeacht hun portemonnee. Ze kiezen nu bewust voor Lidl en ik ben dankbaar daaraan bijgedragen te hebben. De laatste 2,5 jaar, toen het merk Lidl inmiddels stevig in de markt stond, hebben we meer consistentie in de campagnes gebracht, o.a. door de Lidl-Flat te introduceren. Met dit vaste grid hebben we de merkwaarden van Lidl nog beter op de kaart kunnen zetten.'

Ze is de board van Lidl erg dankbaar dat ze haar altijd het volle vertrouwen hebben gegeven. 'Dankzij hen heb ik het merk kunnen bouwen tot wat het nu is. Maar zonder mijn team zou dit niet gelukt zijn. Het zijn stuk voor stuk echte talenten die iedere dag vol passie werken aan het succes van Lidl. Dat ga ik het meest missen,' aldus De Vries.

 

Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken