Foodello: voedselverspilling reduceren met assortiment van 1000 producten

Foodello: voedselverspilling reduceren met assortiment van 1000 producten
  • Food-en-retail
  • 27 jul 2023 @ 08:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • DistributieMVOFood

Het assortiment van online supermarkt Foodello omvat inmiddels ruim 1000 restproducten om te verkopen aan consumenten. De consument helpt hiermee aan het verminderen en tegengaan van voedselverspilling.

De van oorsprong Finse webwinkel Foodello koopt rest- en opruimingspartijen van supermarktproducten in bij producenten, importeurs en groothandels en biedt die aan met 20 tot 90% korting. Zo hoopt het merk bij te dragen aan het tegengaan van foodwaste. Het aanbod wisselt, omdat Foodello afhankelijk is van wat er over is bij producenten. Nu het bedrijf ook in Vlaanderen levert, zoekt Foodello volgens Foodlog ook naar Belgische leveranciers. In Nederland levert het o.a. vanuit het dc de Zaanstreek.

Maar is dat wel veilig, producten over de datum? Ja hoor, zegt het Belgische voedselagentschap FAVV tegen het medium. 'Producten die over de datum zijn - de THT-datum - mogen nog gewoon verkocht worden, "op voorwaarde dat ze in goede omstandigheden bewaard werden en dat de verpakking niet is beschadigd." Wel is Foodello verantwoordelijk voor de controle.'

Voedselverspilling tegengaan en boodschappen doen gaan steeds vaker hand in hand. Bas Dekker, marketingmanager van Foodello licht toe in MT-zustertitel Customer First: 'Veel restpartijen ontstaan doordat de houdbaarheidsdatum van een product dichterbij komt. Gemiddeld worden producten met een tenminste-houdbaar-tot datum korter dan zes maanden niet meer via reguliere kanalen zoals de supermarkt verkocht. Producenten blijven dan met deze producten zitten, en in het ergste geval worden deze producten verspild terwijl er niets mis mee is.'

De categorie food vormt met bijna 85 procent het grootste deel van het assortiment. Ruim 31% bestaat uit dranken, van fris en sap tot bier en wijn en uiteraard alcoholvrij. Gevolgd door de brede selectie snoep en snacks met 23,5%, met alles van chips tot chocolade. De afdeling voorraadkast is goed voor 12,4% van het totaal. Gevolgd door ontbijt en beleg met 7%. Pasta, rijst en maaltijden zijn evenals koffie en thee goed voor 5,3% van het assortiment aan food. Ruim 15% van de producten valt onder de categorie non-food, van producten voor sport en gezondheid, huishouden, beauty en care, voor de baby of voor het huisdier.

Dekker: 'Foodello werkt uitsluitend met houdbare producten en niet met versproducten. Toch durf ik te stellen dat wij door ons brede productenaanbod het allround assortiment van een ‘gewone’ supermarkt evenaren. Met 1000 producten is er inmiddels veel te kiezen in elke productcategorie. En dat zien wij ook weerspiegeld in de tevredenheid van onze klanten.'
Meer info over Foodello staat hier.
(PvWK, bronnen: CustomerFirst en Foodlog | beeld: Foodello)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken