Hermès verliest naamgeefster legendarische Birkin tas
- Food-en-retail
- 17 jul 2023 @ 11:20
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MerkenMarketing
- 17 jul 2023 @ 11:20
- Peter van Woensel Kooy
Hermès verliest de naamgeefster legendarische Birkin tas: Jane Birkin. De vintage Hermès Birkins doen tegenwoordig al meer dan een ton. Het legendarisch ontwerp ontstond op een Air France vlucht van Parijs naar Londen, de marketing van de tas is opmerkelijk.
In 1837 richtte Thierry Hermès het familiebedrijf onder de merknaam Hermès op in Parijs als een winkel voor paardenaccessoires, die allengs populair werd bij de Europese paarden- en koetshoudende elite. Hermès vervaardigde met veel handwerk alles wat met de paardensport te maken heeft: van zadels tot tassen, laarzen en hoeden. Thierry's zoon Charles-Émile verhuisde de Hermès winkel in 1880 naar 24 Rue du Faubourg Saint-Honoré in Parijs, waar de flagshipstore tot op de dag van vandaag te vinden is.
Fashionblog Farfetch memoreert hoe het idee voor de Hermès Birkin tas is ontstaan: 'In 1984, op een Air France vlucht van Parijs naar Londen, ergens boven het Engelse Kanaal probeerde actrice Jane Birkin — bekend van Wonderwall en Blowup — haar kenmerkende rieten mandtas in het opbergvak te stoppen. Toen viel de inhoud op de stoel en het gangpad eronder. Alsof door het lot aangewezen, zat Birkin net naast de toenmalig uitvoerende voorzitter van Hermès: Jean-Louis Dumas. Na een lange discussie over haar ideale tasdesign en Dumas' idee om zakken te plaatsen op het ontwerp, krabbelde de Engelse actrice een schets van wat de iconische Birkin zou worden. Haar verzoek? Een tas groter dan de al bestaande Hermès-Kelly tas, maar kleiner dan de koffer van haar partner Serge Gainsbourg (ook van Hermès, uiteraard).'
De sindsdien ontwikkelde klassieke Birkin tassen zijn er in vier verschillende maten: 25, 30, 35 en 40. Deze cijfers betekenen dat er voor iedere gelegenheid een Birkin tas is. Het cijfer staat namelijk voor de breedte van de tas in centimeters. De Birkintas groeide uit tot tijdloze 'must have' voor vrouwen met een op Parijs gestoeld stijlgevoel. In het venster hieronder is te zien hoe influencer Tamara Kalinic (354.000 volgers op YouTube) doceert over 'Hermès Unboxing | How to get a Birkin or Kelly'. Op vintage platforms gaan de Birkin-tassen tweedehands grif van de hand. Voor nieuwe bestaan wachtlijsten en moet je meestal al klant zijn van het modehuis. Saillant is dat tweedehands exemplaren meer opbrengen dan nieuwe Birkin-tassen, zo moet deze ruim een ton opbrengen en deze maar liefst 60K van eigen krokodillenfarm inclusief Cites-certificaat.
De Britse zangeres, actrice en naamgeefster van de iconische tas werd 76 jaar en overleed op 16 juli 2023 in Parijs. Ze werd in Londen geboren en verhuisde in 1960 naar Frankrijk om eerst met componist John Barry te trouwen en aansluitend met de Franse zanger Serge Gainsbourg. 'Ze vormden samen een iconisch koppel, dat voor eeuwig in de gedachten van de mensen zal blijven bestaan dankzij de hit Je t’aime… moi non plus', aldus DVHN. Ze bleven tien jaar lang samen en kregen in 1971 een dochter, Charlotte. Na de scheiding was ze in 1980 tot 1992 nog getrouwd met Jacques Doillon. Als actrice kreeg ze wereldfaam met films als La Piscine, La fille prodigue en Don Juan. Inmiddels is op de site van Hermès nu ook een Birkin-tas in amuletvorm te vinden, bezet met diamanten en te koop voor 7.700 euro. Voor om de hals.
De legendarische Birkin tas leeft behalve aan de arm van miljoenen vrouwen ook online voort, nu ook in vegan variant en van stof, inclusief de ontstaansgeschiedenis uit het vliegtuig - hier bij Hermès.
(PvWK, beeld boven: detail portret Jane Birkin / Astrid Vos)
Lees ook: This is Hermès' Maroquinerie de Louviers
Tekening Jane Birkin door Astrid Vos
Commentaar Astrid Vos op het merk Birkin, toevallig vorige week gepubliceerd
(volg haar op Instagram: @astridvosx):
'De Hermès Birkin Bag is het welbekende tasje dat ooit voor Jane Birkin in de sixties speciaal voor haar werd ontworpen, omdat zij heel hippie chique met een rieten mandje liep. Het tegenovergestelde van posh. Haar Birkin was groot, praktisch zwart en werd heel sleets doordat zij de tas ruig en achteloos gebruikte. Nu is deze tas hét verzamel dingetje geworden, in de walk in closets van de rich & famous. Bij elke outfit een ander kleurtje in verschillende inches met vrolijke prijsjes die in de 10 duizenden en meer lopen. Om als nieuweling zo’n tas te bemachtigen moet je eerst een gerespecteerde Hermès klant worden Met andere woorden: eerst voldoende schoenen, kleding, juwelen van het merk aanschaffen, zodat je een upgrade krijgt voor een feestelijke uitnodiging om jouw felbegeerde tas eindelijk te kunnen kopen. Denk nu niet dat je dan je tas mag uitzoeken die jij graag zou willen… nee! Zij hebben een tas in een doos. Het lijkt bijna op een gender reveal: wat er uit die doos komt, is jouw eerste Hermès baby - jij hebt geen enkele inbreng in prijs, kleur en grootte. Het is en blijft een grote verrassing! Dat kan dit soort klanten niks schelen, ze zijn als een mak lam zo blij met deze "gunst". Na de eerste hoor je erbij en kun je op wachtlijsten komen voor de juiste kleur en maat tassen, die natuurlijk in rap tempo ingekocht gaan worden in alle kleuren van de regenboog.'
Archieffoto Jane Birkin in 1970.
Charlotte Gainsbourg en Jane Birkin rechts in 2011 (bron: Wikimedia Commons)
Birkin-online campagne 2023 van Hermès. Meer info over Hermès klik hier.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- zadel
- Hermès
- Serge Gainsbourg
- Maroquinerie de Louviers
- amulet
- Farfetch
- Thierry Hermès
- Charlotte Gainsbourg
- tas
- naamgeefster
- rip
- krokodil
- paardensport
- Parijs
- Jean-Louis Dumas
- leer
- Jane Birkin
- Rue du Faubourg Saint-Honoré
- saillant
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Intertoys overgenomen door ToyChamp
- Jelle Mul (Patagonia): Marketing is uiteindelijk toch het...
- Brouwerij 't IJ: Amsterdam 750 verdient overdreven iconisch bier
- Column Lego: steen voor steen een succesvolle innovator
- Nieuw onderzoek toont groeiende populariteit van afhaalpunten...
- Huidverzorgingsmerk The Ordinary start anti-Black...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Gratis wassen bij Coolblue Energie05-11-2024
- Er moet er een de eerste zijn:... 05-11-2024
- Ingrid van Kempen (Ohra): 'We gaan... 05-11-2024
- Nieuw foodmerk Jumbo's in Nederland... 04-11-2024
- Blokker krijgt uitstel van betaling 04-11-2024
- Huidverzorgingsmerk The Ordinary... 01-11-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing