Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen, kost tijd'

Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen, kost tijd'
  • Food-en-retail
  • 27 mrt 2024 @ 09:21
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • FoodInterviewMarketing

Judith Hoogendoorn is Head of Marketing a.i. bij Upfield en onder meer verantwoordelijk voor het merk Blue Band. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ beantwoordt zij een aantal vragen: ‘Het grootste misverstand over marketing is dat het gebakken lucht is.’

JUDITH
Mijn naam is Judith Hoogendoorn, moeder van drie prachtige kindjes en gepassioneerd marketeer met meer dan dertien jaar ervaring in FMCG. Sinds begin 2024 werk ik bij Upfield. Mijn carrière is niet begonnen in de voedingsindustrie. Ik heb eerst lang voor Unilever gewerkt, met name in de beautywereld. Je bent wat je eet, dus wat wij als merk elke dag voor mensen betekenen, is heel concreet. ’s Ochtends vroeg vind ik het als moeder van jonge kinderen bijvoorbeeld belangrijk dat ze met goede voeding de dag starten, dus met Blue Band op hun boterham. Wat ik zo leuk vind aan de voedingsindustrie is dat samen eten verbindt. Samen koken en eten is een gemakkelijke en leuke manier om elkaar beter te leren kennen. Blij worden van een zelfgemaakte appeltaart met Blue Band voor de kringverjaardag van je partner’s 42e verjaardag, dat vind ik geluk. Blue Band bestaat al meer dan honderd jaar en als het aan mij ligt, is dat de komende honderd jaar niet anders. Blue Band wordt van generatie op generatie doorgegeven en op jaarbasis door 3,3 miljoen huishoudens gekocht.


WHAT’S NEW?
De voedingsindustrie is uiterst dynamisch, niet alleen op het gebied van producten, maar ook op het gebied van technologie en verpakking. Dit jaar hebben we bijvoorbeeld de eerste papieren kuip van Nederland met Blue Band geïntroduceerd. Het lijkt misschien eenvoudig een verpakking van papier te creëren, maar het is een langdurig proces en echt een innovatie waar we trots op zijn. Het grootste probleem waar we mee te maken hadden, was het creëren van een verpakking die in staat is om een oliehoudend product vast te houden en de inhoud te beschermen tegen omgevingsfactoren. Plastic heeft de vereiste barrières voor zowel vocht als zuurstof, iets wat traditionele papieren verpakkingen nog niet hadden.

CAMPAGNE
Blue Band is een prachtig sterk Nederlands merk, dat een voortrekkersrol pakt op het gebied van plantaardige voeding. De Skip the cow-campagne van Blue Band heeft als doel om consumenten een weloverwogen keuze te kunnen laten maken wat betreft de producten die zij kopen. In deze campagne is de hoofdrol weggelegd voor Blue Band Roombeter. Met Roombeter bieden we een 100% plantaardig alternatief voor boter met minstens 75% minder klimaatimpact. Goed verhaal toch? Te meer omdat onderzoek laat zien dat 56% van de Nederlanders naar plantaardige opties zoekt omdat ze zich bewust zijn van de invloed van hun keuzes op het milieu.



Met deze campagne hopen we de nadruk te leggen op de keuze die consumenten hebben. En voor de duidelijkheid: zonder boeren zouden wij onze heerlijke producten niet kunnen maken. De campagne heeft veel positieve en een aantal negatieve reacties opgeleverd - het laatste heeft ertoe geleid dat sommige instore materialen, samen met AH, zijn weggehaald. Over het algemeen zijn we blij met de impact die we hebben gemaakt en waarderen we de lessen die we hebben geleerd.

INITIATIEVEN
Upfield maakt als bedrijf concrete statements op het gebied van plantaardige voeding en wil zorg dragen voor de aarde. Met elk merk hebben we concrete initiatieven.
Zo is hartgezondheid een thema wat al sinds het ontstaan in 1962 bij Becel & Becel Proactiv centraal staat. Recent hebben wij een activatie gedaan waarbij wij door verpleegkundigen cholesterol testen laten doen bij supermarkten om mensen bewust te maken van hun cholesterolgehalte en de link met hartgezondheid.
Blue Band is al twintig jaar trotse partner van het Nationaal Schoolontbijt in de hoop bewustwording te creëren voor een goed ontbijt. Daarnaast zijn we sinds dit jaar partner van het initiatief Nationale Pannenkoekdag en zijn we op deze dag [8 maart 2024, red.] ook zelf aan het bakken geslagen voor ouderen.
Met Croma worden aardappels gebakken en wie hebben de beste recepttips? Dat zijn natuurlijk de lieve mensen om ons heen die de kneepjes van het vak kennen. Via Tiktok moedigen we, samen met verschillende (micro)-influencers, jongeren aan samen te koken met hun opa/oma/vader/moeder onder de hastag #opaencroma. Samen eten en koken verbindt. Dat vind ik mooi.

2024
Ons voornaamste doel blijft consumenten te voorzien van de lekkerste smaken, terwijl we tegelijkertijd inspelen op de veranderende behoeften van de consument van vandaag. We lanceren campagnes zoals Skip the cow en introduceren nieuwe plantaardige producten. Bovendien blijven we voortdurend onderzoek doen naar manieren om onze verpakkingen en formaten verder te verduurzamen. Ons streven is niet alleen duurzame keuzes aan te bieden, maar ook om het bewustzijn te vergroten over de impact van onze consumptiegewoonten op het milieu.

BUREAUS
We werken met verschillende bureaus samen en zoeken naar de beste partners voor een merk en campagne. Voor onze meest recente campagne Skip the cow werken we samen met een team van bureaus, waaronder UM (media), The Romans (PR), Dept (social) en Barracuda (Experiential).

SAMEN
Publiciteit en PR zijn krachtige kanalen om momentum te creëren, maar ik geloof dat we echt het verschil kunnen maken met samenwerkingen. Neem bijvoorbeeld de samenwerking tussen Axe en The Movember Foundation een aantal jaar geleden. Door de krachten van Axe en The Movember Foundation te bundelen, konden we het bewustzijn over teelbalkanker, de meest voorkomende vorm van kanker onder jonge mannen, vergroten. Axe bracht een limited edition bodyspray en douchegel uit en er was een Axe ‘ball check booth’ waarmee we niet alleen jonge mannen wilden aanzetten tot testen, maar ook een gesprek op gang brachten dat letterlijk het verschil kan maken in iemands leven. Als marketeers hebben we naar mijn mening de plicht niet alleen producten te verkopen, maar om een verschil te maken. Samen kunnen we verandering teweegbrengen en impact creëren die verder reikt dan alleen de verkoopcijfers.

BALANS
Een goede balans vinden tussen traditionele media en nieuwe media boeit me. Denk maar eens terug aan tien jaar geleden, toen print en televisie de hoofdrol speelden in marketingcampagnes. Vandaag de dag zijn ook de digitale kanalen in de mix. We hebben een overvloed aan nieuwe mogelijkheden en platforms zoals TikTok zijn daar een perfect voorbeeld van. Het interessante aan TikTok is dat het een jonger publiek aanspreekt, en zij hebben totaal andere verwachtingen dan de traditionele kijkers. Ze zijn meer geïnteresseerd in originaliteit en authenticiteit. Deze verandering dwingt marketeers meer allround te zijn en de juiste balans te zoeken.

MARKETINGMISVERSTAND
Het grootste misverstand over marketing is dat het gebakken lucht is. Voor mij draait marketing vooral om goed luisteren naar de consument, de mensen die uiteindelijk onze producten gebruiken. Dat is altijd ons vertrekpunt, of het nu gaat om innoveren of verbeteren van producten. Door diepgaand inzicht te verkrijgen in trends en voorkeuren, kunnen we producten en campagnes ontwikkelen die écht betekenisvol zijn. Neem bijvoorbeeld Becel Pro Activ, een product dat een concrete oplossing biedt voor mensen met een hoog cholesterolgehalte… Twee op de drie Nederlanders tussen de 30-70 jaar heeft een te hoog LDL-cholesterol. Dit is geen luchtige marketing, maar een doelgerichte inspanning om daadwerkelijk een verschil te maken.

TIP VOOR STARTENDE MARKETEERS
Droom groot 🌎 en zoek naar inspirerende internationale voorbeelden die je aanspreken. Blijf altijd op zoek naar de juiste partners voor het verspreiden van je boodschap. Vaak zijn er meer mogelijkheden dan je aanvankelijk denkt, en door samen te werken sta je nu eenmaal sterker.

MARKETINGBOEK
Mijn favoriete marketingboek is Start with Why van Simon Sinek. Met de vraag ‘waarom’ kom je direct bij de kern en het hogere doel. Met andere woorden: waar geloof je in, wat is je drijfveer? Ik vind het heel belangrijk om op een positieve manier een bijdrage te leveren en zelf ook in mijn energie te staan. En de ‘waarom’-vraag helpt mij om hier regelmatig over na te denken.

MARKETINGHELD
Zonder twijfel Walt Disney! Als kind was De Kleine Zeemeermin mijn favoriete film en ik bewonder nog steeds hoe Walt Disney magie tot leven brengt door middel van iconische figuren zoals Mickey Mouse. Wat me echt inspireert, is hoe Disney voortdurend het merk heruitvindt om relevant te blijven voor de consument. Het vermogen om tijdloze verhalen te vertellen en emotionele verbindingen te creëren met het publiek, spreekt boekdelen over de kracht van marketing en storytelling. Walt Disney is voor mij de belichaming van creativiteit, innovatie en het vermogen om dromen werkelijkheid te laten worden.

DOVE
Mijn favoriete commercial is van Campaign for Real Beauty van Dove. Tijdens mijn werkzaamheden voor Dove heb ik gezien hoe het merk zich inzet om het zelfbeeld van jonge meisjes en vrouwen positief te beïnvloeden. Als moeder van twee dochters raakt dit thema me persoonlijk. De Dove-commercial is niet alleen prachtig geproduceerd, maar ook inhoudelijk diepgaand.



FLEXIBILITEIT
Alles wat je goed wilt doen, kost tijd. Soms maak je keuzes te snel of besteed je te weinig aandacht aan details. Denk bijvoorbeeld aan een winkelvloerdisplay met een spelfout of een influencersamenwerking waarbij de influencer een andere richting op wil dan bij het merk past. In zulke situaties is het belangrijk om op een creatieve manier naar oplossingen te zoeken die voor beide partijen werken. En soms moet je gewoon accepteren dat het leven niet perfect verloopt. Het draait dan om flexibiliteit en het vermogen om te leren van fouten.

QUOTE
‘Dare to take risks, failure is part of life.’

EERSTE BAANTJE
Mijn eerste baantje was in snoepwinkel Chocodisco. Op vrijdagavond stond ik daar, in de tijd van de gulden, en woog ik snoep af, pakte bonbons in en verkocht chocolade paashazen. Het was een heerlijke, zoete introductie in het werkende leven en het heeft me geleerd klantgericht te werken.

VRIJE TIJD
In mijn vrije tijd vind je me op het strand in Zandvoort, vooral bij mooi weer. Ik geniet er enorm van daar te zijn, bij voorkeur tijdens een lange lunch met vrienden of mijn man. En het beste van alles is te blijven plakken tot de zon ondergaat.

DROOMBAAN
Deze baan! Ik heb hier de vrijheid te groeien en mezelf en anderen te ontwikkelen, terwijl ik me richt op thema's zoals plantaardige voeding en duurzaamheid.

GUILTY PLEASURE
Volgens mijn vriendinnen besteed ik te veel tijd met het lezen van de achterklap op nu.nl - altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes!

Ben je marketeer en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:
Lize Verdegaal van Subway

Sven Fase van VodafoneZiggo
Imo Muller van 165 Beats
Anne-Lynke Kikstra van Milka
Kirsten van der Sluijs van Purina
Martine Hardeveld Kleuver van Swappie
Milan Slikker van Nestlé
Thijs Gussenhoven van Amstel
Robin Wollenberg van Veolia
Suzanne van Malsen van Nationale Vacaturebank en Intermediair
Kelly Marijnissen van Easyfairs Nederland
Caroline Receveur van Maritim Amsterdam
Thijs Terwiel van Zuru
Evelien van de Glind van Greendish
Han Strijbos van ISS
Martijn de Weerdt van Schoonenberg

Joeri Everaers van The Selection Lab
Sebastiaan Bergen Henegouwen van Modern Media Hub
Bram van IJsel Smits van De Koffiejongens
Renee van Rens van Bolsius
Jeroen Rijskamp van Roetz Bikes
Denise Bruens van Zwijsen
Suzanne Vredevoort van Livera
Nicole Bekkers van FC88
Michiel Scheepens van Altares D&B
Karin Lodewijks van Knauf
Annika Visser van Buro Marktzicht
Deborah Schüssel van Nima
Michiel Gieben van Daiwa House Modular Europe
Michiel Sallaets van Google
Kim van der Velden: 'Swapfiets wil ook bijdragen aan de leefbaarheid van steden'
Roosmarijn Rutten van Livekindly Collective
Isabelle Willemsens van The Walt Disney Company
Lisa-Marie Klap van Karwei
Wendy Straver van Exact
Arnoud Schonis van Eredivisie
Myrthe Kuipers: 'Supermarkten zouden het juiste voorbeeld moeten geven'
Martin Westerlaken van Schouten & Nelissen
Elzemieke Olsthoorn van Abovo Maxlead
Imen Laroussi van Team Eiffel
Marleen Smit van Het Scheepvaartmuseum
Becky Nascimento van Iglo Nederland
Perijn Hoefsloot van Beter Bed​
Marjanne Mulder van Achmea
Vita Kovalenko van Cardano
Willeke Binnendijk van MyHeritage
Joost Grootings van Pathé
Romélia Schwarzkächel van TerraSana
Jasper de Boom van de Nierstichting
Samantha Korenhof van PostNL

Alex Backers van Vacansoleil
Elfi Voorhuis van Pickwick
Michiel Henneke van SIDN
Jiri Staats van Innocent
Melissa Scholten van Digital Realty
Ilse Peters van Auping
Marlies Maasdam van Kinderpostzegels
Merle Eggink van Cybex
Jacqueline Rutgers van Snap Inc.
Jordi Hillenga van Scapino
Ruth Mollema van Puppyplaats
Annabel Hoogendoorn van Sunt​
Tanita Mierau van Fruitz
Marieke Heesakkers
Florentine Vos van Podimo
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan​

Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken