[onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk online'

[onderzoek]  '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk online'
  • Food-en-retail
  • 22 mrt 2024 @ 10:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodDistributie

Online winkelen is een groot onderdeel van het leven van veel Nederlanders: 54 procent winkelt op zijn minst een paar keer per maand online. 40 procent zegt zelfs zo veel mogelijk van hun aankopen online te doen.

Bezorgkosten zijn hierbij volgens de onderzoekers echter een groot struikelblok. 'Ondanks de populariteit van online winkelen blijft de traditionele winkelervaring nog steeds geliefd bij een meerderheid van de Nederlandse bevolking (56%). Kleding en schoenen zijn verreweg de belangrijkste redenen om een dagje de stad in te gaan. Elektronica en gadgets koopt men weer liever online', blijkt uit nieuw retailonderzoek onder 1.000 respondenten uitgevoerd door Panel Inzicht in opdracht van DPG Media.

Helft online shoppers haakt af bij bezorgkosten
Dertig procent van de Nederlanders bestelt een paar keer per maand producten online, een kwart doet dat wekelijks of dagelijks. Gratis bezorging speelt daarbij een cruciale rol: de helft van de online shoppers (49%) haakt af als er sprake is van bezorgkosten. Voor online aankopen zijn een goed functionerende website, duidelijke productinformatie, snelle levertijden, redelijke bezorgkosten en positieve recensies van essentieel belang. Naast offline kanalen spelen online winkels (43%), zoekmachines (34%), websites van merken (31%), sociale media (27%), online reclamefolders (21%), vergelijkingssites (17%) en online video (15%) een rol in het inspireren voor mogelijke aankopen in de winkel dan wel online. 

Een dagje uit 
Online bestellen is populair, maar meer dan de helft van de Nederlanders gaat ook nog graag de stad in, meer vrouwen (63%) dan mannen (49%). Bijna dertig procent doet dat minstens een paar keer per week, hoewel men daarvan het liefst een uitgebreid dagje uit maakt. Zo gaat twee derde van de consumenten die de stad in gaat om te winkelen daar ook vaak iets drinken en/of eten. Winkelen doet men meestal met de partner (52%) of alleen (46%). Daarbij geeft de meerderheid gemiddeld tussen de 50 en 100 euro (31%) of tussen de 100 en 200 euro (34%) uit. De mogelijkheid om het product te zien, aan te raken of uit te proberen of te passen, de service, de locatie van de winkel (bij voorkeur dichtbij) en het ontvangen van deskundig advies, zijn van essentieel belang bij fysiek winkelen. 

Kritisch koopgedrag
Uit het onderzoek blijkt ook dat Nederlanders kritisch zijn op prijzen: bijna driekwart  vergelijkt voorafgaand aan een aankoop uitgebreid de prijzen en 62 procent laat zich leiden door aanbiedingen. De laagste prijs geniet de voorkeur boven luxe, nieuwe producten boven tweedehands en grote ketens worden vaker bezocht dan kleine lokale ondernemers.

Daarnaast leidt de inflatie ertoe dat de helft van de ondervraagden voor goedkopere alternatieven kiest en 45 procent bepaalde aankopen nu uitstelt. Zeven van de tien Nederlanders zijn bovendien voorzichtiger geworden met grotere uitgaven, waarbij vooral bespaard wordt op kleding/schoenen en uitgaan/restaurants.

Dennis Hoogervorst, onderzoeksexpert bij DPG Media: 'Online bestellen heeft een hoge vlucht genomen, maar als je consumenten vraagt naar de associaties als ze denken aan winkelen, komt vooral gezelligheid bovendrijven. Is dat niet een kans voor "stenen winkels" om daar nog meer op in te spelen?'
(PvWK, beeld: Wynand van Poortvliet / Unsplash)

Over het onderzoek
'Het retailonderzoek is in opdracht van DPG Media uitgevoerd door Panel Inzicht in februari 2024 onder 1.000 mannen en vrouwen in de leeftijd van 16 tot en met 65 jaar. Naast meer algemene inzichten hebben we de informatieverzameling, de rol van prijs versus kwaliteit, het belang van het merk, de gezinspraak en het ROPO-effect voor 14 productcategorieën uitgewerkt. Op aanvraag is het uitgebreide onderzoeksrapport beschikbaar.'

(bron: DPG)

Over DPG Media
'DPG Media is het grootste mediabedrijf van Nederland én de leidende mediagroep in België waar gedreven mediamakers 24/7 werken aan onafhankelijke en vertrouwde media van eigen bodem. We inspireren, informeren en entertainen miljoenen mensen via kranten, magazines, radio, televisie, sites, apps en podcasts. En we dragen bij aan een sterke en meer verbonden samenleving.'

(bron: DPG) 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken