Deelnemers Nationale Suiker Challenge besparen samen 10 miljoen suikerklontjes
- Food-en-retail
- 19 jun 2024 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MaatschappijFood
- 19 jun 2024 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
De Nationale Suiker Challenge van het Diabetes Fonds is afgelopen. Tijdens deze zevende editie bespaarden ruim 100.000 deelnemers 10 miljoen suikerklontjes, ofwel 40.000 kilo, aan toegevoegde suiker.
Om te laten zien hoeveel dit écht is, ontwikkelde het Diabetes Fonds met behulp van AI deze foto. Er is naar eigen zeggen gekozen voor het gebruik van AI om voedselverspilling tegen te gaan. Met het delen van de foto wil het Diabetes Fonds laten zien hoeveel toegevoegde suikers Nederlanders onbewust eten in een week én hoeveel bespaard kan worden als we beter op onze suikerinname gaan letten.
Onlangs waarschuwde het Diabetes Fonds voor een ‘diabetesgolf’ door het grote aantal mensen met prediabetes. Per dag eten Nederlanders zo’n veertien suikerklontjes, maar ze denken dat het er zeven zijn. Op jaarbasis is dit een onderschatting van tien kilo suiker per persoon. Nederlanders koken minstens één keer per week met pakjes en zakjes, kijken te weinig op etiketten van producten (bijna drie op de tien) en consumeren daardoor te veel toegevoegde suikers.
(PvWK foto: DF m.b.v. AI)
Over de Nationale Suiker Challenge
'Iedereen die gezonder wil eten en drinken zonder toegevoegde suikers kan deelnemen aan de Nationale Suiker Challenge van het Diabetes Fonds. Dit jaar was de 7e editie. Net als ieder jaar ontving iedere deelnemer een digitaal receptenmagazine, met handige tips om toegevoegde suikers te vermijden en inspiratie om vers en onbewerkt te koken. De challenge is nodig, want we krijgen iedere week heel veel suikerklontjes aan toegevoegde suikers binnen. Een hoge suikerinname vergroot de kans op overgewicht en daarmee diabetes type 2. Meer info op suiker-challenge.nl.'
(bron: NSC)
Over diabetes en het Diabetes Fonds
'Iedere week krijgen meer dan duizend mensen in ons land de diagnose diabetes. Inmiddels zijn er al 1,2 miljoen Nederlanders met deze ziekte. En daar valt niet ‘prima mee te leven’, zoals mensen weleens denken. Integendeel. Het is vaak het begin van allerlei problemen. Daarom maakt het Diabetes Fonds zich sterk om diabetes te voorkomen en te genezen. Onze droom? Een toekomst waarin iedereen in goede gezondheid kan opgroeien. Waarin generatie na generatie diabetesvrij kan leven. Tot die tijd willen we alle mensen met diabetes én hun naasten hun vrijheid teruggeven. Stap voor stap. Ons wapen: wetenschappelijk inzicht. Ook proberen we iedereen die gezonder wil leven te helpen met praktische informatie, tips en eenvoudige hulpmiddelen. En dagen iedereen uit om deze positieve verandering verder te brengen. Van individuen en families tot aan zorgverzekeraars, de voedingsindustrie en vooral de politiek. Het Diabetes Fonds is tevens een van de initiatiefnemers van diabetes.nl. Door krachten te bundelen, brengen we kennis, inzicht, ervaring, wetenschap en innovatie bij elkaar op een overzichtelijk platform. Ons doel is de kennis en zelfregie bij mensen met diabetes te versterken door hen zo goed mogelijk de weg te wijzen in de wereld van diabetes. Meer info vind je op diabetes.nl.'
(bron: DF)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Erasmusbrug
- Nationale Suiker Challenge
- bewustwording
- Diabetes Fonds
- piramide
- preventie
- Zwaam
- diabetesgolf
- gezondheid
- suiker
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- 187 AH to gos vieren verjaardag15-11-2024
- Kerst 2024: De zusjes van John Lewis15-11-2024
- Dr. Oetker bakt voor Stichting... 15-11-2024
- CMO in het diepe: Bram van IJsel... 14-11-2024
- Blokker failliet verklaard door... 13-11-2024
- Lidl lanceert een met Coca-Cola... 13-11-2024