Blue Band mag naam 'Roombeter' niet meer gebruiken

Blue Band mag naam 'Roombeter' niet meer gebruiken
  • Food-en-retail
  • 24 jul 2024 @ 09:22
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Blue Band mag de naam ‘Roombeter’ niet meer gebruiken voor zijn plantaardige boter. Die uitspraak deed de voorzieningenrechter van Rechtbank Midden Nederland op dinsdag 23 juli 2024. Blue Band-eigenaar Upfield heeft drie maanden om alle verpakkingen en uitingen met de naam ‘Roombeter’ te verwijderen.

De zaak was aangespannen door de Nederlandse Zuivelorganisatie en de  Stichting Nederlands Voorlichtingsbureau voor Melk en Zuivelproducten. Volgens de voorzieningenrechter is het gebruik van het woord ‘room’ alleen toegestaan voor zuivelproducten onder Europese Regelgeving ((art. 78 lid GMO-verordening, bijlage VII, deel III, punt 5 voor de liefhebber). Volgens Upfield werd meer dan duidelijk genoeg op de verpakking aangegeven dat het om een 100% plantaardig product ging. De rechter ging daar niet in mee en gaf Upfield drie maanden om met de verkoop te stoppen. Doet het bedrijf dat niet kan een dwangsom van 5.000 euro per dag(deel) worden opgelegd met een maximum van 250.000 euro. Ook moet Upfield de proceskosten betalen. Het bedrijf heeft al aangegeven de ‘roombeter’ onder de huidige naam uit de schappen te gaan halen.

In 2023 kreeg Upfield al het ‘Gouden Windei’ voor meest misleidende product voor de Roombeter. Volgens Foodwatch, dat de prijs jaarlijks uitreikt, waren er nog nooit zoveel klachten over één product binnengekomen.

De hele uitspraak van de voorzieningenrechter is hier te lezen.

Zie ook de column van Leo van Sister over dit topic.

 

Michiel van Zaane

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken