Heinz Pickle Switch ruilt augurken om voor ketchup

Heinz Pickle Switch ruilt augurken om voor ketchup
  • Food-en-retail
  • 16 aug 2024 @ 15:04
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Het is geen 1 april, dus het moet wel waar zijn: Heinz heeft als ludieke actie in Rotterdam de Heinz Pickle Switch geïntroduceerd, ’s werelds eerste snackautomaat die de augurken van je hamburger accepteert als ‘betaalmiddel’ in ruil voor een fles Heinz Tomato Ketchup Pickle smaak.

De automaat was een ludieke reactie op nieuw onderzoek (juli 2024, uitgevoerd door YouGov in opdracht van Kraft Heinz) onder 2.000 Nederlandse volwassenen. Uit het onderzoek is gebleken dat 38% van de Nederlanders de augurk het liefst van hun hamburgers haalt, nog voordat ze hun eerste hap nemen. Op de vraag waarom ze zo'n culinaire misdaad begaan, noemt 26% de textuur - niet de smaak - als het belangrijkste dat hen van augurken weerhoudt.

Wetenschappers beweren dat de sterke smaak van augurken een perfect tegenwicht vormt voor de umami-smaak van andere ingrediënten op een hamburger zoals vlees, tomaten en kaas. De Universiteit van Oxford (Engeland) heeft verklaard dat 'het behouden van augurk op je hamburger de beste manier is om de smaak hiervan te optimaliseren.' Dat komt omdat het zuur van augurken de rijke umami doorbreekt en zo een harmonieuze smaakmix creëert. Reden voor Heinz om een ketchup met augurkensmaak te maken en op deze ludieke manier, via een eenmalige activatie, onder de aandacht te brengen.

De campagne werd ontwikkeld door reclamebureau Fitzroy. Mischa Schreuder, Creative Partner bij Fitzroy: ‘Wij vinden het een waanzinnig inzicht dat zelfs zij die niet van augurk houden, toch kunnen genieten van de Heinz Tomato Ketchup Pickle smaak. Dat wilden we graag vieren, maar moesten die mensen eerst nog zien te vinden. En hoe onderscheid je de augurk liefhebbers van de anderen? Zij die er niet van houden, halen natuurlijk hun augurk meteen van de hamburger nog voor ze een hap nemen, en hebben dan direct een soort muntje in hun hand. Dit muntje, het plakje augurk dus, kan in de Pickle Switch worden geworpen als ruilmiddel voor een fles Heinz Tomato Ketchup Pickle smaak. De reacties op de activatie waren de reacties waar we op hadden gehoopt en meer zelfs. Dit is een mooie start die smaakt naar meer Heinz Pickle Switch momenten.’

Credits:
Opdrachtgever: Heinz, Hannah Winterbourne, Monika Nikolova, Mirthe Enklaar en Rosie Brierley
Creatie: Fitzroy - part of United Playgrounds
PR: PRSSKD, Wonderland Comms
Media: Dentsu Media
Productie: Raúl&Rigel
Content creatie: The Kitchen



Michiel van Zaane

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken