Onderzoek: '39 procent Nederlanders neemt het niet zo nauw met voeding'

Onderzoek: '39 procent Nederlanders neemt het niet zo nauw met voeding'
  • Food-en-retail
  • 7 aug 2024 @ 10:19
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • OnderzoekFood

Uit recent onderzoek van onderzoeksbureau Motivaction blijkt dat 62% van de Nederlanders geen idee heeft wat ultrabewerkt voedsel is, terwijl 70% van de producten die je in de supermarkt koopt ultrabewerkt is, aldus RTL Nieuws. Het onderzoek van Motivaction vond plaats onder een landelijk representatieve steekproef van 1.026 personen tussen de 18 en 80 jaar.

2 op de 5 Nederlanders (39%) neemt het volgens Motivaction niet zo nauw met voeding. Men eet gewoon wat men lekker vindt. Een andere belangrijke reden om voor ultrabewerkt voedsel te kiezen is gemak. Gemiddeld spenderen we nog maar 28 minuten per dag aan koken. Toch zegt meer dan de helft van de Nederlanders (55%) bewust bezig met eten te zijn en probeert ruim een derde (37%) zo veel mogelijk onbewerkte producten te eten.

Wat zijn ultrabewerkte producten?
Er bestaat een categorie van producten die sterk bewerkt zijn en die per portie meer calorieën, suiker, verzadigd vet en zout bevatten en minder vitamines, mineralen en vezels dan minder bewerkte producten. Dit worden ultrabewerkte producten of ultra-processed foods genoemd. Dat zijn producten uit een fabriek, die gemaakt zijn met additieven, waaronder vaak zout, suiker, vetten, gehydrolyseerd eiwit, gemodificeerd zetmeel en E-nummers.
Het is vaak zo bedacht dat we er makkelijk te veel van eten: het is gemaksvoedsel, wordt verkocht in een aantrekkelijke verpakking, is overal te krijgen en slimme marketing zorgt ervoor dat we er al gauw te veel van eten. Denk aan ijs, koekjes, zoete (zuivel)dranken, snoep, chocolade, gebak, kant-en-klare toetjes, pizza, gezoete ontbijtgranen, hartige snacks en chips.
Over het algemeen hebben de meeste sterk bewerkte producten een ongunstige voedingswaarde en een hoge consumptie hiervan wordt geassocieerd met een algemeen lagere voedingskwaliteit. Maar dit gaat niet altijd op. Sommige producten die deel uitmaken van een gezond voedingspatroon, en ook in de Schijf van Vijf vallen, zijn sterk bewerkt, zoals volkorenbrood uit de supermarkt of halvarine. Deze producten hebben bewezen gezondheidsvoordelen. De mate van bewerking laat zich dus niet helemaal 1 op 1 vertalen naar gezond of ongezond.

Bron: Voedingscentrum

De Nutri-Score op een product kan een handig hulpmiddel zijn om de voedingswaarde te beoordelen. Toch baseert slechts 15% van de Nederlanders hierop zijn productkeuze tijdens een bezoek aan de supermarkt.

Is ultrabewerkte voeding gevaarlijk? De meningen variëren van een beetje riskant tot behoorlijk gevaarlijk. RTL Nieuws meldt dat er bij overmatig gebruik gezondheidsrisico’s optreden, zoals meer kans op obesitas, hart- en vaatziektes, kanker en mentale aandoeningen zoals angststoornissen en depressies.

Headerfoto: Christian Bowen | Unsplash

 

Nanny Kuilboer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken