Hak-in-Pak geeft boost aan peulvruchtencategorie
- Food-en-retail
- 27 jan 2025 @ 08:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 27 jan 2025 @ 08:00
- Peter van Woensel Kooy
De kartonnen pakjes van Hak-in-Pak, die in 2024 werden geïntroduceerd in de Nederlandse supermarkten, zijn inmiddels ruim twee miljoen keer over de toonbank gegaan. Hak heeft de betaalbare en kleurrijke pakjes geïntroduceerd om de eiwittransitie een boost te geven.
Boost te geven door het eten van peulvruchten nog toegankelijker en gemakkelijker te maken. Met succes: binnen driekwart jaar kochten zo’n 700.000 huishoudens in Nederland weleens een pakje. Een aanzienlijk deel daarvan probeerden zelfs voor het eerst moderne peulvruchten uit, zoals kikkererwten en linzen.
Uit een analyse van verkoopdata van diverse retailers blijkt namelijk dat Hak-in-Pak bijdraagt aan de groei van moderne peulvruchten zoals kikkererwten en linzen. Een derde van de verkopen werd gedaan door consumenten die met Hak-in-Pak voor het eerst deze moderne peulvruchten aanschafte. Daarnaast zorgt de productlijn er ook voor dat liefhebbers van moderne peulvruchten deze nu vaker kopen.
De mijlpaal is in lijn met de missie van Hak om het iedereen makkelijk te maken meer groenten en peulvruchten te eten. En dat is hard nodig: hoewel het Voedingscentrum adviseert om peulvruchten wekelijks te eten, staan ze volgens het RIVM gemiddeld slechts twee keer per maand op het menu bij Nederlanders en ligt de consumptie daarmee op zo’n 50% van de aanbevolen hoeveelheid.
Kleurrijke eyecatcher in het schap
Volgens Karin Pepping, Innovatie Manager bij Hak, sluit de productlijn goed aan op de behoefte van jongere generaties en kleinere huishoudens: 'Met de handzame pakjes kun je gemakkelijk peulvruchten toevoegen aan hedendaagse gerechten, denk hierbij aan een curry met kikkererwten of een salade met linzen. Naast innovatie blijft het minstens zo belangrijk om consumenten blijvend te inspireren door te laten zien hoe je lekker en gemakkelijk peulvruchten kunt toevoegen aan je dagelijkse maaltijd. Het is tenslotte een betaalbare en gezonde optie, ook als je een dagje geen vlees wil eten; peulvruchten zijn immers een bron van plantaardige eiwitten.'
Het design is geïnspireerd op voorbeelden uit Scandinavië, waar dit soort kleurrijke verpakkingen al jaren in de schappen ligt. Volgens Pepping levert de verpakking een belangrijke bijdrage aan het succes van Hak-in-Pak: 'Uit eigen onderzoek is destijds gebleken dat consumenten enthousiast zijn over de verpakking, omdat deze aantrekkelijk, handig en betaalbaar is met een lagere CO2-uitstoot. De mijlpaal van twee miljoen verkopen in minder dan een jaar tijd bewijst dit; het kleurrijke ontwerp is een eyecatcher in het schap. Het geeft peulvruchten de aantrekkelijke, moderne uitstraling die ze verdienen, gezien de cruciale rol die peulvruchten spelen in de transitie naar meer plantaardige en duurzame voeding.'
Productinnovatie om categorie te boosten
Hak pakt door met haar missie om het mensen zo makkelijk mogelijk te maken om meer groenten en peulvruchten te eten, op elk moment van de dag. De Hak-in-Pak-mijlpaal van 2 miljoen verkopen is een mooie start; dit jaar zet Hak volop in op het uitbreiden van het succes van de pakjes. Onlangs lanceerde de fabrikant 3 nieuwe varianten: zwarte bonen, cannellini bonen en chili bonen. In maart breidt het assortiment opnieuw uit met een maismix met doperwten en paprika. Naast innovatie zet Hak ook in op de verkoop met een cross-mediale campagne via tv, YouTube en social kanalen en is er doorlopend aandacht op de winkelvloer.
Ook lanceerde de fabrikant onlangs nog een serie ‘Protein Bowls’ in stazak: voedzame eenpersoonsmaaltijden met 35 gram plantaardige eiwitten. De bowls zijn verkrijgbaar in vier varianten, waaronder jackfruit rendang met orzo en Mexicaans gekruide chili met quinoa. Met deze nieuwe productlijn wil Hak consumenten helpen om op gemakkelijke en smaakvolle wijze meer eiwitten uit plantaardige producten te halen.
(PvWK | beeld: Hak)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- 'Albert Heijn toont geen integer merkleiderschap met blauwe...
- Jumbo legt na crisisjaar solide basis voor hernieuwde groei
- Chadli Hachani van TopParken: 'Als organisatie hebben we...
- [marketeer 213] Thijs Gussenhoven - Marketing manager Amstel
- [onderzoek] 'Beperkt aantal retailers echt onderscheidend'
- [column] Horecava 2025: interessante trends op dé foodbeurs
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Today is Greenday combineert gezond... 27-01-2025
- Cosmeticamerk dr. Hauschka kiest... 27-01-2025
- Hak-in-Pak geeft boost aan... 27-01-2025
- Lisa klein Molekamp-Melsen van... 27-01-2025
- [onderzoek] 'Beperkt aantal... 24-01-2025
- Bols viert 450 jarig bestaan met... 23-01-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day