[column] Wil de nieuwe inkoper opstaan?

[column] Wil de nieuwe inkoper opstaan?
  • Food-en-retail
  • 16 sep 2022 @ 10:30
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • WinkelenOnderzoek

Elke retailer verkoopt wat ze inkopen en daarom zijn volgens expert Olaf Zwijnenburg (Rabo) relaties met leveranciers – als strategische partners in de productie van de handelsvoorraad – cruciaal.

Hierbij mijn nieuwste blog zoals ook gedeeld via LinkedIn.

Het doel van onze publicaties is en blijft om ondernemers te informeren en daarmee te helpen, te inspireren en te activeren. Deze blog is het tweede deel van een tweeluik over verticale integratie binnen retail en opvolger van het eerste deel ‘Wie pakt de regie in de keten?’ die eerder is gepubliceerd in de fysieke uitgave van RetailTrends.

De relatie tussen de retailer en zijn leveranciers verandert. Naast veranderingen aan de voorkant van de sector (richting de klanten), voorzien we ook veranderingen aan de achterkant (richting producenten en leveranciers).

De kernpunten van mijn blog kunnen als volgt worden samengevat:

Waar toegang tot productiecapaciteit ‘vroeger’ een vanzelfsprekendheid was, is dat nu niet meer het geval. Retailers moeten zich instellen op kortere of langere perioden van schaarste aan productiecapaciteit en dus mogelijke tekorten aan handelsvoorraden. Om hierop in te spelen is meer flexibiliteit in inkoop nodig. Dit vraagt om andere inkopers met andere vaardigheden die op andere KPI’s worden beoordeeld.

1. Van beschikbaar naar schaarste

Toegang tot productiecapaciteit is niet vanzelfsprekend meer. Tijdens de coronapandemie veranderde de markt van vraaggedreven naar aanbodgedreven en producenten gingen anders naar hun bestaande klanten kijken. Schaarse capaciteit werd ineens verkocht aan de hoogste bieder.

2. Meer flexibiliteit gevraagd

De coronapandemie heeft ook geleerd dat inkopen in één regio kwetsbaar is. Het is verstandig om inkoop te spreiden over meerdere regio’s zodat je relatief makkelijk kunt switchen tussen die regio’s. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. 

3. Andere inkoopfunctie

De inkoopfunctie wordt strategisch nog veel belangrijker. De moderne inkoper moet veel meer als relatiemanager tussen producent en retailer optreden met oog voor de belangen van zowel de werkgever als de producent.

4. Andere competenties en KPI’s 

De nieuwe inkoopfunctie vraagt om vaardigheden die veel huidige inkopers niet vanzelf genoeg bezitten. Het verzamelen, analyseren en interpreteren van informatie – zowel van binnen als van buiten het bedrijf – en het kunnen samenwerken met zowel leveranciers als andere functies binnen het eigen bedrijf, is daarbij belangrijk. Uiteraard zijn daarom ook andere KPI’s nodig om deze nieuwe inkoopfunctie objectief te kunnen beoordelen.

Olaf Zwijnenburg
Sectormanager Retail Rabobank
olaf.zwijnenburg@rabobank.nl


beeldcredit: Guilherme Stecanella, Unsplash

Gastblogger

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken